Moottorikelkan iskunvaimentimen suunnittelu ja tuotekehitys
Saarikoski, Juha (2012)
Saarikoski, Juha
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917421
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella iskunvaimennin moottorikelkan jousituskonstruktioon. Työn lähtökohtana olivat eri iskunvaimenninvalmistajien ilmoittamat tiedot. Työssä hyödynnettiin kilpa- ja normaalikäyttöön tarkoitettujen iskunvaimentimien kehitysversioista testaamalla saatuja tietoja ja kokemuksia.
Työssä käsiteltiin iskunvaimentimen rakennetta, sekä perehdyttiin tarkemmin testaus- ja suunnittelumenetelmiin. Iskunvaimentimen valinta ja mitoitus on tärkeä osa jousituskonstruktiota. Valintaan vaikuttaa koko moottorikelkan alustageometria, joten lopulliset vaimennusarvot tullaan löytämään vasta huolellisella testaamisella ja säätämisellä. Lisäksi työssä käsitellään moottorikelkan jousitusta, koska oikean jousivakion valinta on iskunvaimentimen toiminnan kannalta merkittävä.
Suunnittelussa jouduttiin tekemään kompromissi käyttöolosuhteiden kannalta, joten työssä keskityttiin kilpakäyttöön tarkoitetun iskunvaimentimen suunnitteluun. Lopputuloksena saatu iskunvaimennin ja sopivalla jousivakiolla valmistettu jousi vaikutti erittäin toimivalta ratkaisulta.
Tämä työ on tarkoitettu teoriapohjaksi ja apuvälineeksi moottorikelkkojen jousitusjärjestelmää suunnitteleville ja iskunvaimentimien säätämisestä kiinnostuneille henkilöille. Kuitenkin suunnittelussa on muistettava kaikkien laskennallisten arvojen olevan vain ohjeellisia ja suuntaa antavia. Suunnittelutyössä joudutaan tekemään paljon oletuksia, joten lopulliset iskunvaimentimen kannalta tehtävät säädöt ja muutokset tehdään aina huolellisen testaamisen jälkeen. Eri kelkkamalleissa käytetään vaimennusarvoiltaan hyvinkin erilaisia iskunvaimentimia, joten ei voida olettaa niiden sopivan yhteen. Koko systeemin toimivuuden kannalta on siis tärkeää ottaa huomioon kelkan fysikaaliset arvot, sekä valmistajan ilmoittamat tekniset tiedot. Halutut ajo-ominaisuudet, sekä käyttöolosuhteet on selvitettävä ennen iskunvaimentimen suunnittelun aloittamista.
Työssä käsiteltiin iskunvaimentimen rakennetta, sekä perehdyttiin tarkemmin testaus- ja suunnittelumenetelmiin. Iskunvaimentimen valinta ja mitoitus on tärkeä osa jousituskonstruktiota. Valintaan vaikuttaa koko moottorikelkan alustageometria, joten lopulliset vaimennusarvot tullaan löytämään vasta huolellisella testaamisella ja säätämisellä. Lisäksi työssä käsitellään moottorikelkan jousitusta, koska oikean jousivakion valinta on iskunvaimentimen toiminnan kannalta merkittävä.
Suunnittelussa jouduttiin tekemään kompromissi käyttöolosuhteiden kannalta, joten työssä keskityttiin kilpakäyttöön tarkoitetun iskunvaimentimen suunnitteluun. Lopputuloksena saatu iskunvaimennin ja sopivalla jousivakiolla valmistettu jousi vaikutti erittäin toimivalta ratkaisulta.
Tämä työ on tarkoitettu teoriapohjaksi ja apuvälineeksi moottorikelkkojen jousitusjärjestelmää suunnitteleville ja iskunvaimentimien säätämisestä kiinnostuneille henkilöille. Kuitenkin suunnittelussa on muistettava kaikkien laskennallisten arvojen olevan vain ohjeellisia ja suuntaa antavia. Suunnittelutyössä joudutaan tekemään paljon oletuksia, joten lopulliset iskunvaimentimen kannalta tehtävät säädöt ja muutokset tehdään aina huolellisen testaamisen jälkeen. Eri kelkkamalleissa käytetään vaimennusarvoiltaan hyvinkin erilaisia iskunvaimentimia, joten ei voida olettaa niiden sopivan yhteen. Koko systeemin toimivuuden kannalta on siis tärkeää ottaa huomioon kelkan fysikaaliset arvot, sekä valmistajan ilmoittamat tekniset tiedot. Halutut ajo-ominaisuudet, sekä käyttöolosuhteet on selvitettävä ennen iskunvaimentimen suunnittelun aloittamista.