Lemmikkieläintarvikeliike Musti & Mirri, kuluttajan mielikuvat brändistä
Henriksson, Päivi (2012)
Henriksson, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917411
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Lemmikkieläintarvikeliike Mustille ja Mirrille tuotettu tutkimus, jossa tutkittavana aihealueena ovat kuluttajien mielikuvat Musti ja Mirri-brändistä. Tavoitteena on selvittää minkälainen käsitys kuluttajille on brändistä muodostunut ja onko tätä mielikuvaa mahdollista tai tarvetta tulevaisuudessa kirkastaa.
Mielikuvat syntyvät ihmisten mielissä ja ovat heidän omiin kokemuksiinsa ja tietoonsa perus- tuvia. Brändien kautta ihmiset hahmottavat ja jäsentävät lukuisien meitä ympäröivien merk- kien ja tuotteiden maailmaa. Brändit ohjaavat ihmisten käyttäytymistä. Markkinoijat voivat vain yrittää tehdä parhaansa vaikuttaakseen kuluttajien käyttäytymiseen. Tosiasia kuitenkin on, että lopullisen valinnan tekee kuluttaja, huolimatta markkoinoijan toiveista. Markkinoija voi vain todeta onnistuiko markkinointi vai ei.
Työn keskeisenä tarkastelun kohteena ovat mielikuvat. Työn tutkimusmarteriaali kerättiin haastatteluin ja keskeisessä osassa kysymyksissä ovat kuluttajien tuntemukset ja kokemukset Musti ja Mirri brändistä. Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että Musti ja Mirri on hyvin tunnettu brändi lemmikkiharrastaiien keskuudessa. Sitä pidetään allalla toimivista yrityksistä suurimpana ja laadukkaana asiantuntijana lemmikkien ruoka- ja tarvikeasioissa. Kehittämis- ehdotusten osalta indikaationa kuluttajilta saatiin kanta-asiakkuus ja nettikauppaehtojen parantaminen.
Ilman asiakasta ei ole brändiä. Mielikuvien vaikutus ihmiseen on moninainen, vaikkakaan mie- likuvat eivät koskaan tule täysin valmiiksi ja täydellisiksi. Ihminen voi, milloin vain niin halu- tessaan, muuttaa omia mielikuvia tai niiden merkitys voi muuttua tapahtumien seurauksena.
Mielikuvat syntyvät ihmisten mielissä ja ovat heidän omiin kokemuksiinsa ja tietoonsa perus- tuvia. Brändien kautta ihmiset hahmottavat ja jäsentävät lukuisien meitä ympäröivien merk- kien ja tuotteiden maailmaa. Brändit ohjaavat ihmisten käyttäytymistä. Markkinoijat voivat vain yrittää tehdä parhaansa vaikuttaakseen kuluttajien käyttäytymiseen. Tosiasia kuitenkin on, että lopullisen valinnan tekee kuluttaja, huolimatta markkoinoijan toiveista. Markkinoija voi vain todeta onnistuiko markkinointi vai ei.
Työn keskeisenä tarkastelun kohteena ovat mielikuvat. Työn tutkimusmarteriaali kerättiin haastatteluin ja keskeisessä osassa kysymyksissä ovat kuluttajien tuntemukset ja kokemukset Musti ja Mirri brändistä. Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että Musti ja Mirri on hyvin tunnettu brändi lemmikkiharrastaiien keskuudessa. Sitä pidetään allalla toimivista yrityksistä suurimpana ja laadukkaana asiantuntijana lemmikkien ruoka- ja tarvikeasioissa. Kehittämis- ehdotusten osalta indikaationa kuluttajilta saatiin kanta-asiakkuus ja nettikauppaehtojen parantaminen.
Ilman asiakasta ei ole brändiä. Mielikuvien vaikutus ihmiseen on moninainen, vaikkakaan mie- likuvat eivät koskaan tule täysin valmiiksi ja täydellisiksi. Ihminen voi, milloin vain niin halu- tessaan, muuttaa omia mielikuvia tai niiden merkitys voi muuttua tapahtumien seurauksena.