Verkko-opintojen suunnittelu turvetuotannon opintokokonaisuudessa
Lindström, Matleena (2012)
Lindström, Matleena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917404
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke muotoutui työn tekijän, oppilaitoksen ja opetuksen kehittämistarpeiden tuloksena. Kiinnostus verkko-opetuksen maailmaan oli niin suuri, että aihe muotoutui sen mukaan. Tavoitteena oli kehittää teoreettiseksi muotoutunutta turvetuotannon opintokokonaisuutta mielekkäämmäksi, toimivaksi ja oppimista tukevaksi verkko-oppimiseksi.
Avaan suunnitellun opintokokonaisuuden teoreettista pohjaa. Itse opetettava aihe, turvetuotanto, jää taka-alalle. Koulutusta ei ole vielä toteutettu. Tarkoituk-sena se on toteuttaa viimeistään syksyllä 2013. Jonka jälkeen arvioidaan kehit-tämistarpeet ja tehdään mahdolliset muutokset. Konstruktiivinen oppimiskäsitys ja kokemuksellinen oppiminen olivat lähtökohtana opetuksen suunnittelussa, jossa tavoitteiden asettaminen, oppimisprosessin tukeminen sekä oppimisen arviointi nousivat tärkeiksi tekijöiksi.
Työssä perehdyttiin erilaisiin suunnittelun lähtökohtiin, joiden vaikutusta opintokokonaisuuden toteutukseen käsiteltiin. Siinä otettiin huomioon niin opetussuunnitelmat, oppimisympäristön ominaisuudet kuin opettajan omat arvot. Lisäksi kehittämistyön aikana käytiin läpi suunnittelun eri vaiheita tavoitteiden asettamisesta ja tehtävistä oppimisprosessin arviointiin.
Avaan suunnitellun opintokokonaisuuden teoreettista pohjaa. Itse opetettava aihe, turvetuotanto, jää taka-alalle. Koulutusta ei ole vielä toteutettu. Tarkoituk-sena se on toteuttaa viimeistään syksyllä 2013. Jonka jälkeen arvioidaan kehit-tämistarpeet ja tehdään mahdolliset muutokset. Konstruktiivinen oppimiskäsitys ja kokemuksellinen oppiminen olivat lähtökohtana opetuksen suunnittelussa, jossa tavoitteiden asettaminen, oppimisprosessin tukeminen sekä oppimisen arviointi nousivat tärkeiksi tekijöiksi.
Työssä perehdyttiin erilaisiin suunnittelun lähtökohtiin, joiden vaikutusta opintokokonaisuuden toteutukseen käsiteltiin. Siinä otettiin huomioon niin opetussuunnitelmat, oppimisympäristön ominaisuudet kuin opettajan omat arvot. Lisäksi kehittämistyön aikana käytiin läpi suunnittelun eri vaiheita tavoitteiden asettamisesta ja tehtävistä oppimisprosessin arviointiin.