Hengityksen turvaaminen laryngoskooppiavusteisella intubaatiolla : Opetusmateriaalin tuottaminen perioperatiivisen hoitotyön ammattiopintoihin
Liikala, Mari (2012)
Liikala, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917395
Tiivistelmä
Tämän tuotokseen painottuvan opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa opetusmateriaalia hengityksen turvaamisesta laryngoskooppiavusteisella intubaatiolla Tampereen ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajien käytettäväksi. Opetusmateriaalin kohderyhmänä ovat erityisesti sairaanhoitajaopiskelijat, jotka opiskelevat perioperatiivisen hoitotyön ammattiopintoja. Tavoitteena on selventää opiskelijoille teoreettisen tiedon ja havainnollistavien kuvien avulla intubaatiossa käytettävät välineet sekä anestesiasairaanhoitajan rooli intubaatioon valmistautumisessa ja sen aikana.
Intubaatiolla tarkoitetaan hengitysputken asettamista potilaan henkitorveen. Intubaatioputken paikalleen asettamisessa tarvitaan avuksi tähystintä eli laryngoskooppia. Toimenpiteellä turvataan potilaan hengitys tilanteessa, jossa nukutuksen seurauksena hänen kielensä painuu vasten nielun takaseinää tukkien vapaan ilmatien. Intubaation suorittaa anestesialääkäri, mutta siinä avustaminen on osa anestesiasairaanhoitajan anestesiahoitotyötä.
Anestesiasairaanhoitajan vastuu ja osaamisvaatimukset ovat laajat. Anestesiasairaanhoitajan roolia käsitellään opinnäytetyössä hänen valmistautumisessaan intubaatioon ja siinä avustamisessa niin aseptisen, teknisen kuin vuorovaikutuksellisenkin osaamisen näkökulmasta. Opinnäytetyön kantavana teemana kulkee turvallisuusnäkökulma. Opinnäytetyössä käsitellään myös teoreettisen tiedon avulla eri oppimistyylejä sekä laadukkaan opetusmateriaalin tuottamista PowerPoint-ohjelmalla.
Opinnäytetyön tuotos toteutettiin PowerPoint-ohjelman avulla ja tuotoksen teoreettista tietoa havainnollistettiin valokuvilla. Opetusmateriaalin tuottamisessa kiinnitettiin huomiota visuaalisesti ja teoreettisesti selkeään, totuudenmukaiseen ja yhtenäiseen kokonaisuuteen, joka motivoi opiskelijaa oppimaan.
Kehittämisehdotuksena työstä nousi opetusmateriaalin tuottaminen fiberoskooppiavusteisesta intubaatiosta sekä potilaan steriilistä peittelemisestä. Nämä opetusmateriaalit auttaisivat opiskelijoita hahmottamaan käsiteltäviä aihealueita paremmin ja tukisivat näin heidän oppimistaan. Eri menetelmillä tuotetun laadukkaan ja opiskelijan oppimista tukevan opetusmateriaalin kehittäminen ja tuottaminen olisi yksi laaja kehittämisehdotus. Turvallisuusnäkökulman tarkastelu sairaanhoitajan perspektiivistä katsottuna olisi myös varsin tärkeä ja ajankohtainen aihealue.
Intubaatiolla tarkoitetaan hengitysputken asettamista potilaan henkitorveen. Intubaatioputken paikalleen asettamisessa tarvitaan avuksi tähystintä eli laryngoskooppia. Toimenpiteellä turvataan potilaan hengitys tilanteessa, jossa nukutuksen seurauksena hänen kielensä painuu vasten nielun takaseinää tukkien vapaan ilmatien. Intubaation suorittaa anestesialääkäri, mutta siinä avustaminen on osa anestesiasairaanhoitajan anestesiahoitotyötä.
Anestesiasairaanhoitajan vastuu ja osaamisvaatimukset ovat laajat. Anestesiasairaanhoitajan roolia käsitellään opinnäytetyössä hänen valmistautumisessaan intubaatioon ja siinä avustamisessa niin aseptisen, teknisen kuin vuorovaikutuksellisenkin osaamisen näkökulmasta. Opinnäytetyön kantavana teemana kulkee turvallisuusnäkökulma. Opinnäytetyössä käsitellään myös teoreettisen tiedon avulla eri oppimistyylejä sekä laadukkaan opetusmateriaalin tuottamista PowerPoint-ohjelmalla.
Opinnäytetyön tuotos toteutettiin PowerPoint-ohjelman avulla ja tuotoksen teoreettista tietoa havainnollistettiin valokuvilla. Opetusmateriaalin tuottamisessa kiinnitettiin huomiota visuaalisesti ja teoreettisesti selkeään, totuudenmukaiseen ja yhtenäiseen kokonaisuuteen, joka motivoi opiskelijaa oppimaan.
Kehittämisehdotuksena työstä nousi opetusmateriaalin tuottaminen fiberoskooppiavusteisesta intubaatiosta sekä potilaan steriilistä peittelemisestä. Nämä opetusmateriaalit auttaisivat opiskelijoita hahmottamaan käsiteltäviä aihealueita paremmin ja tukisivat näin heidän oppimistaan. Eri menetelmillä tuotetun laadukkaan ja opiskelijan oppimista tukevan opetusmateriaalin kehittäminen ja tuottaminen olisi yksi laaja kehittämisehdotus. Turvallisuusnäkökulman tarkastelu sairaanhoitajan perspektiivistä katsottuna olisi myös varsin tärkeä ja ajankohtainen aihealue.