"Mie tuun leikkiin!" LAPSIRYHMÄN ROOLIEN MONIPUOLISTAMINEN LEIKIN KEINOIN
Ukkonen, Tiina; Hyttinen, Virpi (2012)
Ukkonen, Tiina
Hyttinen, Virpi
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917345
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yhteen Joensuun kaupungin päiväkodin lapsiryhmään. Tavoitteena oli selvittää, millainen toiminta vahvistaisi lasten välistä vuorovaikutusta kohderyhmässä ja koota päiväkodin työntekijöille tuotos. Toiminnallinen osuus aloitettiin havainnoimalla lapsiryhmää vapaan leikin tilanteissa. Havaintojen pohjalta yhdeksi keskeiseksi teemaksi nousivat lasten roolit ryhmässä, sillä havainnointituloksena huomattiin, että lasten rooleissa ei useinkaan tapahtunut vaihtuvuutta. Lapsiryhmässä ohjattiin tämän jälkeen tuokioita käyttäen menetelmänä toiminnallisia menetelmiä kuten erilaisia leikkejä.
Tuotos toimeksiantajalle toteutettiin ideavihkon muodossa. Ideavihko on yhteenveto leikeistä, joilla voi monipuolistaa lasten rooleja ryhmässä. Siitä löytyy myös teoriaosuuksia ja ohjauskerroilla käytetyt harjoitukset. Ideavihkon avulla kasvattaja voi suunnitella tuokiokokonaisuuden valitsemalla harjoituksia kunkin teeman alta. Teemat ovat tutustuminen, olotilan kysyminen, pienryhmien muodostaminen, ryhmä- ja paritoiminta, sadutus, rentoutuminen sekä palautteenanto.
Jatkokehittämiskohteena tuotosta voi täydentää pidemmällä aikavälillä. Sen käyttöä ja hyödynnettävyyttä voi tutkia työntekijöiden näkökulmasta esimerkiksi laatimalla arviointilomakkeen. Jokaiseen päiväkodin ryhmään voi tehdä ryhmäkohtaisen kehittämiskansion juuri sen ryhmän kehittämistarpeita vastaavaksi.
Tuotos toimeksiantajalle toteutettiin ideavihkon muodossa. Ideavihko on yhteenveto leikeistä, joilla voi monipuolistaa lasten rooleja ryhmässä. Siitä löytyy myös teoriaosuuksia ja ohjauskerroilla käytetyt harjoitukset. Ideavihkon avulla kasvattaja voi suunnitella tuokiokokonaisuuden valitsemalla harjoituksia kunkin teeman alta. Teemat ovat tutustuminen, olotilan kysyminen, pienryhmien muodostaminen, ryhmä- ja paritoiminta, sadutus, rentoutuminen sekä palautteenanto.
Jatkokehittämiskohteena tuotosta voi täydentää pidemmällä aikavälillä. Sen käyttöä ja hyödynnettävyyttä voi tutkia työntekijöiden näkökulmasta esimerkiksi laatimalla arviointilomakkeen. Jokaiseen päiväkodin ryhmään voi tehdä ryhmäkohtaisen kehittämiskansion juuri sen ryhmän kehittämistarpeita vastaavaksi.