Mitä mää sitte teen? : Perusopetuksen 13–16 v. nuorten ajatuksia Sastamalassa
Karlsson, Paul; Karell, Teppo; Stenvall, Mari (2012)
Karlsson, Paul
Karell, Teppo
Stenvall, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917322
Tiivistelmä
Toiminnallinen hanke, jonka tarkoituksena oli tuoda esiin nuorten oma ääni: niitä ajatuksia jotka askarruttavat tässä hetkessä elävää nuorta tulevaisuuden opinnoista, työelämään sijoittumisesta ja oman elämän hallinnasta. Hanke to-teutettiin nuorten päivätapahtumana 24.5.2012 Mouhijärven yhteiskoulussa, Sastamalassa.
Tämän kehittämishankkeen toteutuksesta vastasi kolme eri alan opettajaa. Opettajankoulutuksessa olleet Tampereen ammattikorkeakoulun opettajat toivat esille sosiaalialan taidelähtöisen toimintakulttuurin, markkinoinnin ja viestinnän toimintatavat sekä poliisiammattikorkeakoulun toimintakulttuurin. Nämä kolme eri toimintakulttuuria ja -tapaa otettiin mukaan tutkimuksen analyysivaiheessa ja tulosten tarkastelussa.
Tapahtuman aikana nuoria haastateltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun ja osallistuvan toimintatutkimuksen tapaan. Tämän lisäksi tilaisuudesta taltioitiin kuva ja videomateriaalia. Haastattelut ja videomateriaali litteroitiin ja analysoitiin.
Hanke oli osa toista samaan tulokseen tähtäävää hanketta, joka toteutui Sas-tamalassa. Elämänhallinta kuntayhteisössä yhteistoiminta-alueella hankkeessa olivat mukana Tampereen yliopisto, TAMK ja TAOKK.
Opettajankoulutuksen kehittämishankkeen tuloksina saatiin tietoa toteutusajan-kohdan nuorten ajatuksista sekä malli tämänkaltaisen toiminnan jatkamisesta kohderyhmän parissa. Tällainen malli on siirrettävissä valtakunnan tasolla vas-taaviin kuntayhteisön toimintatapoihin.
Tämän kehittämishankkeen toteutuksesta vastasi kolme eri alan opettajaa. Opettajankoulutuksessa olleet Tampereen ammattikorkeakoulun opettajat toivat esille sosiaalialan taidelähtöisen toimintakulttuurin, markkinoinnin ja viestinnän toimintatavat sekä poliisiammattikorkeakoulun toimintakulttuurin. Nämä kolme eri toimintakulttuuria ja -tapaa otettiin mukaan tutkimuksen analyysivaiheessa ja tulosten tarkastelussa.
Tapahtuman aikana nuoria haastateltiin puolistrukturoidun teemahaastattelun ja osallistuvan toimintatutkimuksen tapaan. Tämän lisäksi tilaisuudesta taltioitiin kuva ja videomateriaalia. Haastattelut ja videomateriaali litteroitiin ja analysoitiin.
Hanke oli osa toista samaan tulokseen tähtäävää hanketta, joka toteutui Sas-tamalassa. Elämänhallinta kuntayhteisössä yhteistoiminta-alueella hankkeessa olivat mukana Tampereen yliopisto, TAMK ja TAOKK.
Opettajankoulutuksen kehittämishankkeen tuloksina saatiin tietoa toteutusajan-kohdan nuorten ajatuksista sekä malli tämänkaltaisen toiminnan jatkamisesta kohderyhmän parissa. Tällainen malli on siirrettävissä valtakunnan tasolla vas-taaviin kuntayhteisön toimintatapoihin.