Hyvinvointia draamasta : Teatteri-ilmaisun ohjaajan ja terveydenhoitajan työparityöskentely
Järviluoma, Laura; Ruotsalainen, Heidi (2012)
Järviluoma, Laura
Ruotsalainen, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917283
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on edistää moniammatillista yhteistyötä terveys- ja teatterialojen välillä. Tutkimustehtävänä on kuvata teatteri-ilmaisun ohjaajan ja tervey-denhoitajan dialogista työparityöskentelyä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Hyvinvointia draamasta -työpajat kahdessa pirkanmaalaisessa yläkoulussa. Draamatyöpajojen tarkoituksena oli osallistujien terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen erilaisia soveltavia draamamenetelmiä käyttäen. Työpajojen tavoitteena oli etenkin oppilaiden sosioemotionaalisten taitojen ja ryhmätyötaitojen kehittyminen sekä koulun yhteistyöryhmien kanssa yhteisesti mietittyjen luokkakohtaisten tavoitteiden toteutuminen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin pääosin toimintaan painottuvana opinnäytetyönä. Työpajojen toteutuksessa ja raportoinnissa on käytetty laadulliselle tutkimukselle tyypillisiä keinoja. Oppilailta kerättiin työpajojen lopuksi kirjallinen palaute. Suuntaa antavasti voidaan todeta, että jo neljän tapaamiskerran aikana, oppilaiden ja opettajien palautteeseen sekä työpajojen ohjaajien arviointiin perustuen, yhteishenki ja ryhmätyötaidot draamatyöpajoihin osallistuneissa luokissa parantuivat jonkin verran. Tuloksia ei voida kuitenkaan yleistää.
Teatteri-ilmaisun ohjaajan ja terveydenhoitajan työparityötä voitaisiin kehittää terveyden edistämisen näkökulmasta laajemminkin. Yhteistyötä kaikilla terveydenhoitajan työsektoreilla, kuten neuvoloissa ja kouluterveydenhuollossa, voitaisiin tutkia ja kehittää. Teatteri-ilmaisun ohjaajan ja terveydenhoitajan yhteistyötä voitaisiin hyödyntää myös terveydenhoitajien koulutuksessa. Yhteistyönä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi terveydenhoitajien ryhmänohjaustaitoja tukeva draamakurssi.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin pääosin toimintaan painottuvana opinnäytetyönä. Työpajojen toteutuksessa ja raportoinnissa on käytetty laadulliselle tutkimukselle tyypillisiä keinoja. Oppilailta kerättiin työpajojen lopuksi kirjallinen palaute. Suuntaa antavasti voidaan todeta, että jo neljän tapaamiskerran aikana, oppilaiden ja opettajien palautteeseen sekä työpajojen ohjaajien arviointiin perustuen, yhteishenki ja ryhmätyötaidot draamatyöpajoihin osallistuneissa luokissa parantuivat jonkin verran. Tuloksia ei voida kuitenkaan yleistää.
Teatteri-ilmaisun ohjaajan ja terveydenhoitajan työparityötä voitaisiin kehittää terveyden edistämisen näkökulmasta laajemminkin. Yhteistyötä kaikilla terveydenhoitajan työsektoreilla, kuten neuvoloissa ja kouluterveydenhuollossa, voitaisiin tutkia ja kehittää. Teatteri-ilmaisun ohjaajan ja terveydenhoitajan yhteistyötä voitaisiin hyödyntää myös terveydenhoitajien koulutuksessa. Yhteistyönä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi terveydenhoitajien ryhmänohjaustaitoja tukeva draamakurssi.