Opettajan tärkeä matka : soitonopettajan eettiset haasteet
Lankila, Liisa (2012)
Lankila, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917258
Tiivistelmä
Työssäni olen halunnut pohtia opettajuuden eettisiä haasteita soitonopettajan näkökulmasta.
Miten voisi käytännössä ratkaista niihin liittyviä ongelmia?
Soitonopettajuus koetaan yleensä ensisijaisti soitinpedagogiikan kautta, mutta mielestäni
soitonopettajan olisi ymmärrettävä roolinsa opettajana ja kasvattajana laajemmin. Tämä
pitää sisällään myös itsetuntemuksen lisäämistä esimerkiksi omaan asennoitumiseen nähden.
Olen käyttänyt työssäni materiaalina sekä omia että muiden kokemuksia, tutkimuksia, kirjallisuutta,
lehtiartikkeleita, Opetusalan Ammattijärjestö ry:n eettisiä periaatteita, elokuvaakin.
Olen tullut siihen tulokseen, että soitonopettajana toimivan olisi syytä analysoida omaa
ajatteluaan ja käyttäytymistään sekä työstää mahdollisia ennakkoluulojaan, jotta kaikki
oppilaat saisivat tasapuolista ja oikeudenmukaista kohtelua. Tähän löytyy myös keinoja,
mutta opettajan aktiivisuutta se vaatii.
Miten voisi käytännössä ratkaista niihin liittyviä ongelmia?
Soitonopettajuus koetaan yleensä ensisijaisti soitinpedagogiikan kautta, mutta mielestäni
soitonopettajan olisi ymmärrettävä roolinsa opettajana ja kasvattajana laajemmin. Tämä
pitää sisällään myös itsetuntemuksen lisäämistä esimerkiksi omaan asennoitumiseen nähden.
Olen käyttänyt työssäni materiaalina sekä omia että muiden kokemuksia, tutkimuksia, kirjallisuutta,
lehtiartikkeleita, Opetusalan Ammattijärjestö ry:n eettisiä periaatteita, elokuvaakin.
Olen tullut siihen tulokseen, että soitonopettajana toimivan olisi syytä analysoida omaa
ajatteluaan ja käyttäytymistään sekä työstää mahdollisia ennakkoluulojaan, jotta kaikki
oppilaat saisivat tasapuolista ja oikeudenmukaista kohtelua. Tähän löytyy myös keinoja,
mutta opettajan aktiivisuutta se vaatii.