Promoting the Wellbeing of Culturally Diverse Nursing Staff
Turunen, Virve; Osemwengie, Iyore (2012)
Turunen, Virve
Osemwengie, Iyore
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917206
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Terveydenhuollon henkilökunnan monikulttuurisuus on lisääntymässä maailmanlaajuisesti. Yhdestä maasta toiseen muuttavat sairaanhoitajat saattavat kohdata tiettyjä integroitumi-sen haasteita kuten syrjintä ja kielivaikeudet. Monien väärinymmärryksien ilmeneminen on kulttuurisista eroista johtuen todennäköistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa tieteellisiä tutkimusartikkeleita, jotta voitaisiin esitellä johtamisstrategioita, jotka edistävät monikulttuurisen sairaanhoidon henkilökunnan hyvinvointia. Tutkimuskysymys, johon pyrittiin vastaamaan, oli: Millaiset johtamisstrategiat edistävät monikulttuurisen sairaanhoidon henkilökunnan hyvinvointia?
CINAHL-tietokantaa käytettiin tämän kirjallisuuskatsauksen suorittamiseksi. Vuosien 2001 ja 2012 välisenä aikana englanniksi tai suomeksi julkaistut tutkimusartikkelit, jotka vastasi-vat tutkimuskysymykseen eivätkä keskity tilapäiseen ulkomailla asumiseen, otettiin mu-kaan katsaukseen, mikäli artikkeleiden sisältö löydettiin kokonaisuudessaan. Kaiken kaikki-aan 21 artikkelia sisällytettiin tähän katsaukseen. Induktiivista sisällön analyysiä käytettiin aineiston analysoinnissa.
Kolme kategoriaa alakategorioineen muodostettiin, ja kategoriat ovat: (1) organisaation tuki: johtotason tuki, emotionaalinen tuki, sosiaalinen tuki, lisätuki ja virallisista tukiverkos-toista huolehtiminen; (2) koulutuksesta huolehtiminen: koulutus, kielellinen tuki, perehdyt-tämisohjelmat ja aika; ja (3) työympäristön luonne: työolosuhteet, myönteinen työskente-ly-ympäristö ja oikeudenmukaisuus ja yhdenvertaisuus.
Monikulttuurisen sairaanhoidon henkilökunnan hyvinvoinnin edistäminen vaatii monia pon-nistuksia. Kokonaisvaltainen lähestymistapa on tärkeää, ja kaikkein tärkein asia näyttäisi olevan vastikään saapuneiden sairaanhoitajien tarpeiden huomioon ottaminen. He eivät tarvitse ainoastaan koulutuksellista ja käytännöllistä vaan myös emotionaalista ja vertais-tukea ympäristössä, jossa yhdenvertaisuus ja reiluus voivat vallita.
Terveydenhuollon henkilökunnan monikulttuurisuus on lisääntymässä maailmanlaajuisesti. Yhdestä maasta toiseen muuttavat sairaanhoitajat saattavat kohdata tiettyjä integroitumi-sen haasteita kuten syrjintä ja kielivaikeudet. Monien väärinymmärryksien ilmeneminen on kulttuurisista eroista johtuen todennäköistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa tieteellisiä tutkimusartikkeleita, jotta voitaisiin esitellä johtamisstrategioita, jotka edistävät monikulttuurisen sairaanhoidon henkilökunnan hyvinvointia. Tutkimuskysymys, johon pyrittiin vastaamaan, oli: Millaiset johtamisstrategiat edistävät monikulttuurisen sairaanhoidon henkilökunnan hyvinvointia?
CINAHL-tietokantaa käytettiin tämän kirjallisuuskatsauksen suorittamiseksi. Vuosien 2001 ja 2012 välisenä aikana englanniksi tai suomeksi julkaistut tutkimusartikkelit, jotka vastasi-vat tutkimuskysymykseen eivätkä keskity tilapäiseen ulkomailla asumiseen, otettiin mu-kaan katsaukseen, mikäli artikkeleiden sisältö löydettiin kokonaisuudessaan. Kaiken kaikki-aan 21 artikkelia sisällytettiin tähän katsaukseen. Induktiivista sisällön analyysiä käytettiin aineiston analysoinnissa.
Kolme kategoriaa alakategorioineen muodostettiin, ja kategoriat ovat: (1) organisaation tuki: johtotason tuki, emotionaalinen tuki, sosiaalinen tuki, lisätuki ja virallisista tukiverkos-toista huolehtiminen; (2) koulutuksesta huolehtiminen: koulutus, kielellinen tuki, perehdyt-tämisohjelmat ja aika; ja (3) työympäristön luonne: työolosuhteet, myönteinen työskente-ly-ympäristö ja oikeudenmukaisuus ja yhdenvertaisuus.
Monikulttuurisen sairaanhoidon henkilökunnan hyvinvoinnin edistäminen vaatii monia pon-nistuksia. Kokonaisvaltainen lähestymistapa on tärkeää, ja kaikkein tärkein asia näyttäisi olevan vastikään saapuneiden sairaanhoitajien tarpeiden huomioon ottaminen. He eivät tarvitse ainoastaan koulutuksellista ja käytännöllistä vaan myös emotionaalista ja vertais-tukea ympäristössä, jossa yhdenvertaisuus ja reiluus voivat vallita.