Pankit yhteisöllisessä mediassa
Merikallio, Henna; Mykkänen, Kristiina (2012)
Merikallio, Henna
Mykkänen, Kristiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917202
Tiivistelmä
Olemme tehneet tutkimuksen koskien pankkien käyttäytymistä yhteisöllisessä mediassa. Tutkimuksen taustana ovat olleet kirjallisuudesta poimitut yhteisöllisen median pelisäännöt.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin pankit todellisuudessa noudattavat näitä pelisääntöjä.
Työ on toteutettu keräämällä teoriaosuus pääasiassa kirjallisuudesta. Tutkimusosiossa materiaali on kerätty tutkittavien pankkien kotisivuilta sekä näiden omilta yhteisöllisen median sivustoilta.
Tutkimus perustuu siihen, miten hyvin pankkien käyttäytyminen yhteisöllisessä mediassa noudattaa teoriaosuudessa esitettyjä käyttäytymismalleja. Tämän perusteella olemme listanneet, mitkä pankeista ovat osanneet lähteä yhteisölliseen mediaan oikealla tavalla ja mitkä taas tarvitsevat kehittymistä.
Tutkimustulokset olemme esittäneet tutkimuksen lopussa. Tulokset kerrotaan kirjallisesti sekä myös taulukossa, joka selventää kirjallisia tuloksia. Tulosten pohjalta olemme myös laatineet kehittymistä tarvitseville tai vasta yhteisölliseen mediaan lähteville pankeille taulukkotyökalun, joka tuo esille asiat, jotka pitää ottaa huomioon lähdettäessä yhteisölliseen mediaan ja siellä toimiessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että useat tutkituista pankeista osasivat toimia yhteisöllisessä mediassa todella hyvin. Ne noudattivat mainittuja pelisääntöjä ja sivuja hoidettiin hyvin. Suurin osa 19:sta pankista kuului ryhmään, joka toimi hyvin yhteisöllisessä mediasssa, mutta vaati vielä joiltain osin kehittymistä. Kaksi pankkia ei ollut osannut lähteä oikein yhteisölliseen mediaan ja toimi siellä vastoin pelisääntöjä tai ei noudattanut niitä.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin pankit todellisuudessa noudattavat näitä pelisääntöjä.
Työ on toteutettu keräämällä teoriaosuus pääasiassa kirjallisuudesta. Tutkimusosiossa materiaali on kerätty tutkittavien pankkien kotisivuilta sekä näiden omilta yhteisöllisen median sivustoilta.
Tutkimus perustuu siihen, miten hyvin pankkien käyttäytyminen yhteisöllisessä mediassa noudattaa teoriaosuudessa esitettyjä käyttäytymismalleja. Tämän perusteella olemme listanneet, mitkä pankeista ovat osanneet lähteä yhteisölliseen mediaan oikealla tavalla ja mitkä taas tarvitsevat kehittymistä.
Tutkimustulokset olemme esittäneet tutkimuksen lopussa. Tulokset kerrotaan kirjallisesti sekä myös taulukossa, joka selventää kirjallisia tuloksia. Tulosten pohjalta olemme myös laatineet kehittymistä tarvitseville tai vasta yhteisölliseen mediaan lähteville pankeille taulukkotyökalun, joka tuo esille asiat, jotka pitää ottaa huomioon lähdettäessä yhteisölliseen mediaan ja siellä toimiessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että useat tutkituista pankeista osasivat toimia yhteisöllisessä mediassa todella hyvin. Ne noudattivat mainittuja pelisääntöjä ja sivuja hoidettiin hyvin. Suurin osa 19:sta pankista kuului ryhmään, joka toimi hyvin yhteisöllisessä mediasssa, mutta vaati vielä joiltain osin kehittymistä. Kaksi pankkia ei ollut osannut lähteä oikein yhteisölliseen mediaan ja toimi siellä vastoin pelisääntöjä tai ei noudattanut niitä.