Sosiaalisen median sovellusten hyödyntäminen työssäoppimisen ohjaamisessa
Mansikka, Kaisa (2012)
Mansikka, Kaisa
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917184
Tiivistelmä
Työelämä vaatii osaavia työssäoppijoita, joiden on oltava nopeita omaksumaan uusia asioita ja vaativia työtehtäviä. Toimeksiantajan, Itä-Lapin ammattiopiston, tavoitteena oli kehittää työssäoppimisen ohjauskäytänteitä työelämälähtöisemmiksi ja kokeilla sosiaalisen median sovelluksia ohjauksen ja organisaatioviestinnän parantamiseksi.
Olen tässä raportissani kuvannut 12 matkailualan perustutkinto-opiskelijan MAP 10. v. 2010-2012 sosiaalisen median kokeiluja pääasiassa työssäoppimisen ohjauksen kontekstista.Tukimusote työssä on laadullinen ja lähestymistapa netnografinen. Aineisto kehittämistutkimukselle saatiin blogissa julkaistulla kyselyllä sosiaalisen median vaikutuksista oppimiseen ja oppimispäiväkirja-blogeista ja työssäoppimisen ohjaajien ja työelämäedustajien kommenteista sekä suullisista palautteista työssäoppimisen ohjaus- ja arviointikäynneillä.
Työssäoppimisen blogi luotiin iteratiivisen palveluprosessin avulla ajatuksena luoda helppokäyttöinen, vuorovaikutteinen foorumi, jossa kaikkien asianosaisten tarpeet ja myös rajoitteet olisi jo ennalta huomoitu. Toimeksiantajan käyttöön tuotiin useita organisaatioviestintää ja työssäoppimisen ohjausta ja vuorovaikutusta parantavia sovelluksia. Verkko-opetuksen ja sosiaalisen median sovellusten hyödyntäminen tuovat parhaimmillaan ohjaukseen laatua ja lisäresursseja työssäoppimisen ohjaukseen eivätkä koskaan saa korvata kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista.
Olen tässä raportissani kuvannut 12 matkailualan perustutkinto-opiskelijan MAP 10. v. 2010-2012 sosiaalisen median kokeiluja pääasiassa työssäoppimisen ohjauksen kontekstista.Tukimusote työssä on laadullinen ja lähestymistapa netnografinen. Aineisto kehittämistutkimukselle saatiin blogissa julkaistulla kyselyllä sosiaalisen median vaikutuksista oppimiseen ja oppimispäiväkirja-blogeista ja työssäoppimisen ohjaajien ja työelämäedustajien kommenteista sekä suullisista palautteista työssäoppimisen ohjaus- ja arviointikäynneillä.
Työssäoppimisen blogi luotiin iteratiivisen palveluprosessin avulla ajatuksena luoda helppokäyttöinen, vuorovaikutteinen foorumi, jossa kaikkien asianosaisten tarpeet ja myös rajoitteet olisi jo ennalta huomoitu. Toimeksiantajan käyttöön tuotiin useita organisaatioviestintää ja työssäoppimisen ohjausta ja vuorovaikutusta parantavia sovelluksia. Verkko-opetuksen ja sosiaalisen median sovellusten hyödyntäminen tuovat parhaimmillaan ohjaukseen laatua ja lisäresursseja työssäoppimisen ohjaukseen eivätkä koskaan saa korvata kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista.