KOTIIN SAIRAALASTA -TIIMIN TOIMINNAN ASIAKASLÄHTÖISYYS JA VAIKUTTAVUUS
Lindström, Annika (2012)
Lindström, Annika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817142
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Forssan kotihoidon Kotiin sairaalasta -tiimin toiminnan vaikuttavuutta ja asiakaslähtöisyyttä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Kotiin sairaalasta -tiimin toiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Kotiin sairaalasta -tiimin asiakkaiden (N= 20) toimintakykyä, joka oli mitattu kvantitatiivisilla mittareilla (RAVA-toimintakykymittari ja Arjessa selviytymisen profiili) asiakkuuden alussa ja lopussa. RAVA-toimintakykymittarin ja Arjessa selviytymisen profiilin tulokset analysoitiin ja esitettiin kaavioissa ja taulukoissa sekä kokonaislukuina että prosenttiosuuksina. Toisena menetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavat (N= 6) olivat Kotiin sairaalasta -tiimin asiakkaita.
RAVA-toimintakykymittarin mukaan asiakkaat tarvitsivat eniten apua liikkumiseen, lääkehoitoon ja peseytymiseen. RAVA-toimintakykymittarin mukaan asiakkaiden toimintakyky on parantunut tai huonontunut tai pysynyt ennallaan. Arjessa selviytymisen profiilin mukaan asuinympäristö oli suurimmalla osalla toimiva ja suurimmalla osalla taloudellisessa tilanteessa ei näyttänyt olevan ongelmia. Eniten apua he tarvitsivat sairaanhoitoon. Arjessa selviytymisen profiilin mukaan asiakkaiden toimintakyky joko pysyi ennallaan tai muuttui lähes aina paremmaksi.
Asiakaslähtöisyys toteutui osittain ja asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä Kotiin sairaalasta -tiimin toimintaan. Kotiutuminen onnistui lähes kaikilla ja heidän omat kokemuksensa kotona selviytymisestä olivat pääosin positiivisia. Kaikilla asiakkailla jatkui kotihoito.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Kotiin sairaalasta -tiimin asiakkaiden (N= 20) toimintakykyä, joka oli mitattu kvantitatiivisilla mittareilla (RAVA-toimintakykymittari ja Arjessa selviytymisen profiili) asiakkuuden alussa ja lopussa. RAVA-toimintakykymittarin ja Arjessa selviytymisen profiilin tulokset analysoitiin ja esitettiin kaavioissa ja taulukoissa sekä kokonaislukuina että prosenttiosuuksina. Toisena menetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista menetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavat (N= 6) olivat Kotiin sairaalasta -tiimin asiakkaita.
RAVA-toimintakykymittarin mukaan asiakkaat tarvitsivat eniten apua liikkumiseen, lääkehoitoon ja peseytymiseen. RAVA-toimintakykymittarin mukaan asiakkaiden toimintakyky on parantunut tai huonontunut tai pysynyt ennallaan. Arjessa selviytymisen profiilin mukaan asuinympäristö oli suurimmalla osalla toimiva ja suurimmalla osalla taloudellisessa tilanteessa ei näyttänyt olevan ongelmia. Eniten apua he tarvitsivat sairaanhoitoon. Arjessa selviytymisen profiilin mukaan asiakkaiden toimintakyky joko pysyi ennallaan tai muuttui lähes aina paremmaksi.
Asiakaslähtöisyys toteutui osittain ja asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä Kotiin sairaalasta -tiimin toimintaan. Kotiutuminen onnistui lähes kaikilla ja heidän omat kokemuksensa kotona selviytymisestä olivat pääosin positiivisia. Kaikilla asiakkailla jatkui kotihoito.