Työssäoppiminen yrittäjänä Sastamalan koulutuskuntayhtymässä Tyrvään käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa
Lehto, Päivi (2012)
Lehto, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817122
Tiivistelmä
Työssäoppimisen kehittäminen Sastamalan koulutuskuntayhtymässä Tyrvään käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa. Opiskelijoiden perustama osuuskunta ja opiskelijoiden omat aiemmin perustamat yritykset toimivat tässä oppimisalustoina. Työssäoppiminen yrittäjänä mahdollistaa opintojen suorittamisen yrityksessä samalla oppien yrittäjyyttä, asiakashallintaa ja projektityöskentelyä.
Tarkoituksena on myös toisen asteen opetuksen laadullinen kehittäminen tiimioppimisen ja toiminnallisen oppimisen keinoilla. Samalla pyritään paranta-maan oppilaitoksen kilpailukykyä ja kykyä vastata muuttuvan yrityskentän liikkeisiin.
Lisäksi tarkoituksena on opiskelijoiden yrittäjämäisen arvomaailman tietoon saattaminen paikallisesti toimiville ja alueellisesti toimiville yrityksille. Erityisesti halutaan ilmaista innokkuutta toimia yrittäjämäisesti ja toimia osuuskunnassa itsenäisinä yrittäjinä eikä valmistua opintojen jälkeen työttömyyskortiston asiakkaaksi,
Tiimivalmennusmenetelmien soveltaminen opetuksessa koettiin merkitykselliseksi. Myös erilaisten valmennustyökalujen käyttäminen kehittämisen apuna olivat yrittäjyysvalmennukseen siirtymisessä oleellisia.
Tarkoituksena on myös toisen asteen opetuksen laadullinen kehittäminen tiimioppimisen ja toiminnallisen oppimisen keinoilla. Samalla pyritään paranta-maan oppilaitoksen kilpailukykyä ja kykyä vastata muuttuvan yrityskentän liikkeisiin.
Lisäksi tarkoituksena on opiskelijoiden yrittäjämäisen arvomaailman tietoon saattaminen paikallisesti toimiville ja alueellisesti toimiville yrityksille. Erityisesti halutaan ilmaista innokkuutta toimia yrittäjämäisesti ja toimia osuuskunnassa itsenäisinä yrittäjinä eikä valmistua opintojen jälkeen työttömyyskortiston asiakkaaksi,
Tiimivalmennusmenetelmien soveltaminen opetuksessa koettiin merkitykselliseksi. Myös erilaisten valmennustyökalujen käyttäminen kehittämisen apuna olivat yrittäjyysvalmennukseen siirtymisessä oleellisia.