Asperger-lasten erityistuen tarve päivähoidossa
Mustonen, Pilvi-Sisko; Tuomikoski, Jenni (2012)
Mustonen, Pilvi-Sisko
Tuomikoski, Jenni
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817112
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyössämme tarkastelemme Asperger-lasten erityistuen tarvetta päivähoidossa sekä sitä, miten näihin erityistuen tarpeisiin vastataan erityislastentarhanopettajien toimesta.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoriaosuudessa käsittelemme yleisellä tasolla kasvattajan roolia, erityiskasvatusta sekä autismin kirjoa. Pääpaino opinnäytetyössämme on kuitenkin Aspergerin oireyhtymässä.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyössämme käytimme tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla neljää erityislastentarhanopettajaa, joilla oli kokemusta Asperger-lasten kanssa työskentelemisestä. Analysoimme haastattelut teemoittelua käyttäen.
Keskeiset tulokset ja päätelmät: Asperger-lapset tarvitsevat päivähoidossa laaja-alaisesti tukea monella eri osa-alueilla, mutta erityisen paljon sosiaalisissa suhteissa. Haastattelujen perusteella olemme sitä mieltä, että Asperger-lasten erityistuen tarpeisiin vastataan tutkimassamme kaupungissa erityislastentarhanopettajien toimesta hyvin, huomioiden jokaisen Asperger-lapsen yksilölliset tarpeet.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoriaosuudessa käsittelemme yleisellä tasolla kasvattajan roolia, erityiskasvatusta sekä autismin kirjoa. Pääpaino opinnäytetyössämme on kuitenkin Aspergerin oireyhtymässä.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyössämme käytimme tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla neljää erityislastentarhanopettajaa, joilla oli kokemusta Asperger-lasten kanssa työskentelemisestä. Analysoimme haastattelut teemoittelua käyttäen.
Keskeiset tulokset ja päätelmät: Asperger-lapset tarvitsevat päivähoidossa laaja-alaisesti tukea monella eri osa-alueilla, mutta erityisen paljon sosiaalisissa suhteissa. Haastattelujen perusteella olemme sitä mieltä, että Asperger-lasten erityistuen tarpeisiin vastataan tutkimassamme kaupungissa erityislastentarhanopettajien toimesta hyvin, huomioiden jokaisen Asperger-lapsen yksilölliset tarpeet.