Elämäni Sankari ry 7. luokalla : Oppilaiden kokemuksia päihdeopetuksesta
Kapanen, Karoliina (2012)
Kapanen, Karoliina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817110
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää Lappeenrannan Armilan koulun seitsemäsluokkalaisten mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia koskien Elämäni Sankari ry:n päihdeopetusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa ajankohtaista tietoa päihdeopetuksen kohderyhmältä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Elämäni Sankari ry:lle, jonka avulla yhdistys voisi kehittää seitsemäsluokkalaisille kohdennettuja päihdeoppitunteja.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi oppilaat kokevat Elämäni Sankari ry:n päihdeopetuksen ja miten oppilaat päihdeopetusta kehittäisivät. Tutkimus toteutettiin laadullisena Wepropol-ohjelmaa käyttäen. Kyselyssä käytettiin strukturoituja kysymyksiä sekä yhtä avointa kysymystä.
Tutkimustulosten mukaan Armilan koulun seitsemäsluokkalaiset ovat tyytyväisiä Elämäni Sankari ry:n päihdeopetukseen. Päihdeopetus sisältää muun muassa lyhytelokuvan katsomisen, keskustelua päihdeasioista, kaukosäätimillä vastaamista diaesityksessä esitettyihin kysymyksiin ja koulun hyvinvointikyselyn tulosten läpikäyntiä. Elokuvan katsominen ja kaukosäätimillä vastaaminen diaesityksessä esitettyihin kysymyksiin olivat selkeästi oppilaiden mukaan parhaimpia asioita päihdeopetuksessa. Oppilaat pitivät tutkimustulosten mukaan myös päihdeopetuksen ohjaajista ja kokivat tärkeäksi sen, että heiltä kysytään erilaisista asioista.
Tutkimuksen tulosten pohjalta jatkotutkimusaiheena voidaan toteuttaa yksityiskohtaisempia tutkimuksia päihdeopetuksen eri osa-alueista. Yksityiskohtaisempia tutkimuksia toteuttamalla saadaan tarkempaa tietoa oppilaiden mielipiteistä ja kehittämisehdotuksista koskien Elämäni Sankari ry:n päihdeopetusta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi oppilaat kokevat Elämäni Sankari ry:n päihdeopetuksen ja miten oppilaat päihdeopetusta kehittäisivät. Tutkimus toteutettiin laadullisena Wepropol-ohjelmaa käyttäen. Kyselyssä käytettiin strukturoituja kysymyksiä sekä yhtä avointa kysymystä.
Tutkimustulosten mukaan Armilan koulun seitsemäsluokkalaiset ovat tyytyväisiä Elämäni Sankari ry:n päihdeopetukseen. Päihdeopetus sisältää muun muassa lyhytelokuvan katsomisen, keskustelua päihdeasioista, kaukosäätimillä vastaamista diaesityksessä esitettyihin kysymyksiin ja koulun hyvinvointikyselyn tulosten läpikäyntiä. Elokuvan katsominen ja kaukosäätimillä vastaaminen diaesityksessä esitettyihin kysymyksiin olivat selkeästi oppilaiden mukaan parhaimpia asioita päihdeopetuksessa. Oppilaat pitivät tutkimustulosten mukaan myös päihdeopetuksen ohjaajista ja kokivat tärkeäksi sen, että heiltä kysytään erilaisista asioista.
Tutkimuksen tulosten pohjalta jatkotutkimusaiheena voidaan toteuttaa yksityiskohtaisempia tutkimuksia päihdeopetuksen eri osa-alueista. Yksityiskohtaisempia tutkimuksia toteuttamalla saadaan tarkempaa tietoa oppilaiden mielipiteistä ja kehittämisehdotuksista koskien Elämäni Sankari ry:n päihdeopetusta.