Sisäinen viestintä kaupan alan yrityksessä
Anttila, Anniina; Lyyski, Elina (2012)
Anttila, Anniina
Lyyski, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817103
Tiivistelmä
Sisäisen viestinnän haasteet ovat yrityksien nykypäivää. Sisäisen viestinnän toimivuus antaa vahvan perustan koko organisaation viestinnälle ja henkilöstön tyytyväisyydelle. Yritykset panostavat ulkoiseen viestintään, mutta myös sisäiseen viestintään tulee kiinnittää huomiota, jotta asiat hoituvat tehokkaasti suunnitelmien mukaan.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, miten sisäinen viestintä toimii eräässä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevassa kaupan alan yrityksessä ja miten sitä voisi parantaa. Tarkoituksenamme oli antaa saatujen tutkimustulosten perusteella konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka helpottaisivat ja parantaisivat henkilöstön hyvinvointia sekä tehostaisivat sisäisen viestinnän toimivuutta.
Laadimme kohdeorganisaation henkilöstölle paperiversiona kvantitatiivisen kyselyn, jonka vastausprosentiksi saimme 86,8 prosenttia. Analysoimme vastaukset ja laadimme niiden pohjalta kattavat taulukot ja kaaviot, jotka helpottavat tulosten ymmärtämistä. Vastauksista kävi ilmi, että sisäisessä viestinnässä on puutteita ja epäkohtia, joita täytyy parantaa. Yksi suurimmista kehittämisen kohteista oli esimiesten ja alaisten välisen viestinnän häiriöt. Kehittämisen tarvetta löytyi myös viestintäkanavista. Laadimme tulosten pohjalta konkreettisia kehittämisehdotuksia epäkohtiin, joita ilmeni kyselyn tuloksista.
Tutkimuksemme tuotti hyödyllistä tietoa kohdeorganisaation johdolle siitä, miten sisäinen viestintä toimii ja miten sitä tulisi kehittää. Toivomme, että yritys ottaa käyttöönsä antamiamme kehitysehdotuksia, jotta sisäinen viestintä toimisi entistä paremmin ja tehokkaammin niin henkilöstön kuin ylemmän tahon kannaltakin.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää, miten sisäinen viestintä toimii eräässä Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevassa kaupan alan yrityksessä ja miten sitä voisi parantaa. Tarkoituksenamme oli antaa saatujen tutkimustulosten perusteella konkreettisia kehittämisehdotuksia, jotka helpottaisivat ja parantaisivat henkilöstön hyvinvointia sekä tehostaisivat sisäisen viestinnän toimivuutta.
Laadimme kohdeorganisaation henkilöstölle paperiversiona kvantitatiivisen kyselyn, jonka vastausprosentiksi saimme 86,8 prosenttia. Analysoimme vastaukset ja laadimme niiden pohjalta kattavat taulukot ja kaaviot, jotka helpottavat tulosten ymmärtämistä. Vastauksista kävi ilmi, että sisäisessä viestinnässä on puutteita ja epäkohtia, joita täytyy parantaa. Yksi suurimmista kehittämisen kohteista oli esimiesten ja alaisten välisen viestinnän häiriöt. Kehittämisen tarvetta löytyi myös viestintäkanavista. Laadimme tulosten pohjalta konkreettisia kehittämisehdotuksia epäkohtiin, joita ilmeni kyselyn tuloksista.
Tutkimuksemme tuotti hyödyllistä tietoa kohdeorganisaation johdolle siitä, miten sisäinen viestintä toimii ja miten sitä tulisi kehittää. Toivomme, että yritys ottaa käyttöönsä antamiamme kehitysehdotuksia, jotta sisäinen viestintä toimisi entistä paremmin ja tehokkaammin niin henkilöstön kuin ylemmän tahon kannaltakin.