Tarjouskaupan hyödyt ja haitat : Case: Kirkkonummen Kodit Oy
Laakkonen, Lauri (2012)
Laakkonen, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817096
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin Kiinteistömaailman Tarjouskauppaan, joka on Kiinteistömaailman kehittämä innovatiivinen työkalu kiinteistönvälitysalalle. Työssä tutustuttiin Tarjouskaupan toimintamalliin sekä tutkittiin sen tuomia hyötyjä ja haittoja niin ostajalle, myyjälle kuin kiinteistönvälittäjällekin. Työssä syvennyttiin Tarjouskauppaan käsitteenä ja tutkittiin sen vaikutuksia kiinteistönvälitysalaan sekä sitä miten se palvelee asunnon ostajaa ja myyjää asuntokaupan helpottamiseksi. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka Kuluttajaviraston päätös hyväksyä Tarjouskauppa uudeksi kauppatavaksi on vaikuttanut sen käyttöön sekä kiinteistönvälitysalaan. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota toimeksiantajalle neuvoja markkinoinnin suunnitteluun ja kehittämiseen, oikeiden asiakaskuntien sekä myynninedistämisen mahdollistamiseksi.
Työ toteutettiin toimeksiantona Kirkkonummella sijaitsevalle Kiinteistömaailman asuntomyymälälle, Kirkkonummen Kodit Oy:lle. Toimeksiantajan kanssa toteutettiin aluksi teemahaastattelu, jossa tutustuttiin Kiinteistömaailmaan ja toimeksiantajana toimivaan yritykseen. Teemahaastattelun jälkeen toimeksiantajan kanssa valittiin tutkimushenkilöt Kiinteistömaailman asuntomyymälöistä eri puolilta Suomea tutkimuksen suorittamista varten. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää, jossa kyselylomakkeet lähetettiin tutkimushenkilöille sähköpostilla. Tulosten vastaanottamisen jälkeen vastaukset analysoitiin ja purettiin opinnäytetyöhön.
Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 35 %, mikä oli tutkimuksen kannalta riittävä. Tutkimukseen vastanneiden henkilöiden taustat erosivat selkeästi toisistaan, minkä ansiosta kerätty tutkimusmateriaali oli monipuolista ja kattavaa. Vastaajien koulutukseen liittyen tutkimuksessa LKV-tutkinto nousi selkeästi suosituimmaksi alan tutkinnoksi. Tutkimustuloksista kävi ilmi eri myyntikohteiden soveltuvuudet Tarjouskauppaan, mikä näkyi myös kohteiden kokonaismyyntimäärissä. Tuloksista kävi ilmi, että Tarjouskauppaa ehdotetaan kauppatavaksi melko harvoin sellaisiin kohteisiin, joita ei pidetä erinomaisesti soveltuvina Tarjouskauppaan. Tutkimuksessa nousi esille, mitä Tarjouskaupan ominaisuuksia pidetään Kiinteistömaailmalle tärkeimpinä kilpailukeinoina. Myös Tarjouskaupan asiakkaille tarjoamat hyödyt nousivat tutkimuksessa hyvin esille.
Tutkimuksesta todettiin vain harvojen kohteiden soveltuvan erinomaisesti Tarjouskauppaan. Tutkimuksesta selvisi myös, että Tarjouskauppaa ehdotetaan melko harvoin kauppatavaksi asiakkaalle tietyissä kohteissa, mikä vaikuttaa negatiivisesti Tarjouskauppoina tehtyjen asuntokauppojen määrään. Tarjouskaupan tärkeimmät hyödyt asiakkaalle koskettivat erityisesti myyjä-asiakasta, mutta ostaja-asiakkaalle hyötyjä löytyi kuitenkin suhteessa enemmän. Tutkimuksen perusteella kiinteistönvälittäjien mielipiteitä Tarjouskaupasta ja sen hyödyllisyydestä alueittain tulisi tutkia perusteellisemmin.
Työ toteutettiin toimeksiantona Kirkkonummella sijaitsevalle Kiinteistömaailman asuntomyymälälle, Kirkkonummen Kodit Oy:lle. Toimeksiantajan kanssa toteutettiin aluksi teemahaastattelu, jossa tutustuttiin Kiinteistömaailmaan ja toimeksiantajana toimivaan yritykseen. Teemahaastattelun jälkeen toimeksiantajan kanssa valittiin tutkimushenkilöt Kiinteistömaailman asuntomyymälöistä eri puolilta Suomea tutkimuksen suorittamista varten. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää, jossa kyselylomakkeet lähetettiin tutkimushenkilöille sähköpostilla. Tulosten vastaanottamisen jälkeen vastaukset analysoitiin ja purettiin opinnäytetyöhön.
Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 35 %, mikä oli tutkimuksen kannalta riittävä. Tutkimukseen vastanneiden henkilöiden taustat erosivat selkeästi toisistaan, minkä ansiosta kerätty tutkimusmateriaali oli monipuolista ja kattavaa. Vastaajien koulutukseen liittyen tutkimuksessa LKV-tutkinto nousi selkeästi suosituimmaksi alan tutkinnoksi. Tutkimustuloksista kävi ilmi eri myyntikohteiden soveltuvuudet Tarjouskauppaan, mikä näkyi myös kohteiden kokonaismyyntimäärissä. Tuloksista kävi ilmi, että Tarjouskauppaa ehdotetaan kauppatavaksi melko harvoin sellaisiin kohteisiin, joita ei pidetä erinomaisesti soveltuvina Tarjouskauppaan. Tutkimuksessa nousi esille, mitä Tarjouskaupan ominaisuuksia pidetään Kiinteistömaailmalle tärkeimpinä kilpailukeinoina. Myös Tarjouskaupan asiakkaille tarjoamat hyödyt nousivat tutkimuksessa hyvin esille.
Tutkimuksesta todettiin vain harvojen kohteiden soveltuvan erinomaisesti Tarjouskauppaan. Tutkimuksesta selvisi myös, että Tarjouskauppaa ehdotetaan melko harvoin kauppatavaksi asiakkaalle tietyissä kohteissa, mikä vaikuttaa negatiivisesti Tarjouskauppoina tehtyjen asuntokauppojen määrään. Tarjouskaupan tärkeimmät hyödyt asiakkaalle koskettivat erityisesti myyjä-asiakasta, mutta ostaja-asiakkaalle hyötyjä löytyi kuitenkin suhteessa enemmän. Tutkimuksen perusteella kiinteistönvälittäjien mielipiteitä Tarjouskaupasta ja sen hyödyllisyydestä alueittain tulisi tutkia perusteellisemmin.