TYÖHARJOITTELIJAN PEREHDYTYS TAPIOLASSA : PEREHDYTYSOPAS UUSILLE TYÖHARJOITTELIJOILLE
Murtomäki, Henna (2012)
Murtomäki, Henna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817095
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa toimeksiantajalle Tapiola-ryhmän Jyväskylän toimistolle käytännön perehdytysopas uusia työharjoittelijoita varten. Oppaan tavoitteena oli kehittää ja tehostaa perehdytysprosessia sekä toimeksiantajan että työharjoittelijoiden kannalta. Opinnäytetyön aihe syntyi pääasiassa omien kokemuksien kautta.
Työn teoriaosuudessa esiteltiin perehdyttämisen käsitettä yleisellä tasolla, onnistuneen perehdyttämisen tavoitteita ja hyötyjä sekä perehdytysprosessin kulkua. Empiirinen osuus työstä toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelurunko koottiin omien kokemuksien kautta ja kirjallisuuteen tutustumalla. Haastatteluun osallistui yhteensä seitsemän toimiston henkilöä, jotka osallistuvat perehdytysprosessiin joko perehdyttäjänä tai perehdytettävänä.
Tulokset analysoitiin teemoittelun avulla mahdollisimman luotettaviksi. Tutkimuksesta kävi ilmi, että perehdytysmateriaalia on paljon tarjolla mutta sen hyödyntäminen oli heikkoa. Haastateltavat toivoivat käytännön apuja perehdyttämisen suunnitteluun, aikataulutukseen, seurantaan ja työn perusasioiden ja järjestelmien opetteluun. Perehdytysopas luotiin tutkimustulosten sekä omien havaintojen perusteella. Kriteerinä oppaalle oli sen selkeys ja helppous. Se toteutettiin sekä kirjallisena että sähköisenä versiona toimeksiantajan käyttöön.
Työn teoriaosuudessa esiteltiin perehdyttämisen käsitettä yleisellä tasolla, onnistuneen perehdyttämisen tavoitteita ja hyötyjä sekä perehdytysprosessin kulkua. Empiirinen osuus työstä toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelurunko koottiin omien kokemuksien kautta ja kirjallisuuteen tutustumalla. Haastatteluun osallistui yhteensä seitsemän toimiston henkilöä, jotka osallistuvat perehdytysprosessiin joko perehdyttäjänä tai perehdytettävänä.
Tulokset analysoitiin teemoittelun avulla mahdollisimman luotettaviksi. Tutkimuksesta kävi ilmi, että perehdytysmateriaalia on paljon tarjolla mutta sen hyödyntäminen oli heikkoa. Haastateltavat toivoivat käytännön apuja perehdyttämisen suunnitteluun, aikataulutukseen, seurantaan ja työn perusasioiden ja järjestelmien opetteluun. Perehdytysopas luotiin tutkimustulosten sekä omien havaintojen perusteella. Kriteerinä oppaalle oli sen selkeys ja helppous. Se toteutettiin sekä kirjallisena että sähköisenä versiona toimeksiantajan käyttöön.