TYÖSSÄOPPIMISEN LAATU HYVINKÄÄN ETRA MEGACENTERISSÄ : Opiskelijoiden ja ohjaajan näkökulma
Kautiala, Riitta (2012)
Kautiala, Riitta
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817090
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä opiskelijoiden ja työpaikkaohjaajan mielestä sisältyy laadullisesti hyvään työssäoppimiseen ja kuinka työssäoppimista voitaisiin kehittää Hyvinkään Etrassa. Työ rajattiin koskemaan kahta Hyria koulutus Oy:n asiakaspalvelun ja myynnin koulutusohjelman merkonomiopiskelijaa sekä heidän työpaikkaohjaajaansa. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Hyvinkään Etra Megacenter.
Työn teoreettisessa osuudessa perehdyttiin työssäoppimiseen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa, sen eri tahoihin ja laadun käsitteeseen. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin asiakaspalvelun ja myynnin koulutusohjelman rakennetta ja opetussuunnitelmaa. Teoriaosuudessa perehdyttiin myös ratkaisumyynnin prosessiin ja henkilökohtaiseen myyntityöhön yritysmyynnin näkökulmasta.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelun runkona käytettiin Kirsti Hulkarin tutkimuksessa sosiaali- ja terveysalalle muodostettua 12-osaista laatukäsitteistöä, jota sovellettiin myyntityön ympäristöön. Tutkimuksen aineisto analysoitiin käyttämällä teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan laadullisesti hyvä työssäoppiminen syntyy ennen kaikkea toimivan yhteistyön tuloksena. Hyvän työssäoppimisen perustana on kunnollinen perehdytys ja työtehtäviin annettu ohjaus. Hyvään työssäoppimiseen sisältyy työyhteisön hyvä ilmapiiri ja positiivinen suhtautuminen opiskelijaan, tavoitteidenmukaiset, haasteelliset ja monipuoliset työtehtävät sekä palautteen antaminen ja saaminen. Opiskelijat ja ohjaaja olivat pääosin tyytyväisiä työssäoppimisen laatuun Hyvinkään Etrassa, mutta löysivät kehittämisen varaa sekä perehdytyksen toteutuksesta että palautekeskusteluista ja niihin käytetystä ajasta.
Työn teoreettisessa osuudessa perehdyttiin työssäoppimiseen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa, sen eri tahoihin ja laadun käsitteeseen. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin asiakaspalvelun ja myynnin koulutusohjelman rakennetta ja opetussuunnitelmaa. Teoriaosuudessa perehdyttiin myös ratkaisumyynnin prosessiin ja henkilökohtaiseen myyntityöhön yritysmyynnin näkökulmasta.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Teemahaastattelun runkona käytettiin Kirsti Hulkarin tutkimuksessa sosiaali- ja terveysalalle muodostettua 12-osaista laatukäsitteistöä, jota sovellettiin myyntityön ympäristöön. Tutkimuksen aineisto analysoitiin käyttämällä teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan laadullisesti hyvä työssäoppiminen syntyy ennen kaikkea toimivan yhteistyön tuloksena. Hyvän työssäoppimisen perustana on kunnollinen perehdytys ja työtehtäviin annettu ohjaus. Hyvään työssäoppimiseen sisältyy työyhteisön hyvä ilmapiiri ja positiivinen suhtautuminen opiskelijaan, tavoitteidenmukaiset, haasteelliset ja monipuoliset työtehtävät sekä palautteen antaminen ja saaminen. Opiskelijat ja ohjaaja olivat pääosin tyytyväisiä työssäoppimisen laatuun Hyvinkään Etrassa, mutta löysivät kehittämisen varaa sekä perehdytyksen toteutuksesta että palautekeskusteluista ja niihin käytetystä ajasta.