Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan mielipidetutkimusten hyödyntäminen ja tunnettuus päätoimittajien keskuudessa
Iso-Mustajärvi, Mari (2012)
Iso-Mustajärvi, Mari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817069
Tiivistelmä
Tein työharjoitteluni Puolustusministeriössä puolustuspoliittisella osastolla ja tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona puolustusministeriön alaisuudessa toimivalle MTS:lle eli maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnalle. MTS on pysyvä parlamentaarinen komitea, joka on paljon tekemisissä politiikan ja median kanssa. Tästä syystä on tärkeää, että suhteet politiikkoihin ja toimittajiin ovat kunnossa ja MTS pystyy palvelemaan sidosryhmiään parhaalla mahdollisella tavalla.
Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunta on voittoa tavoittelematon järjestö, mutta sen toiminnan jatkumisen kannalta sen on tärkeää tehdä silti markkinointitutkimusta sidosryhmiensä keskuudessa. Sen on hyvä myös selvittää, millä keinoin saisi lisää näkyvyyttä ja tunnettuutta tutkimuksillensa, sekä mitä sen tulisi tutkimuksissaan parantaa.
Tämän tutkimuksen tietoperusta koostuu markkinointiviestinnästä, sekä tiedotus – ja suhdetoiminnasta. Työssä tutkittiin mielipidekyselyjen roolia markkinointiviestinnän ja suhdetoiminnan välineenä. Tutkimuksen kohteena olivat eri lehtien päätoimittajat ja tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina käyttäen kyselylomaketta joka sisälsi sekä avoimia, että strukturoituja kysymyksiä. Haastattelut tehtiin maaliskuussa 2012. Tämän jälkeen tulokset analysoitiin ja kirjoitettiin niistä saadut johtopäätökset.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittavat, että MTS:n tutkimukset ovat jo hyvin tunnettuja päätoimittajien keskuudessa, mutta markkinoinnin ja suhdetoiminnan ylläpitämisen merkitystä ei silti saa unohtaa. Lisäksi tämän tutkimuksen myötä saatiin paljon uusia kehittämisideoita koskien MTS:n tutkimuksien sisältöä ja niiden tunnettuuden lisäämistä. Tutkimuskysymyksiin kaivattiin uusia aiheita, esimerkiksi koskien puolustusvoimissa tapahtuvia ajankohtaisia muutoksia. Tunnettuuden lisäämisessä kaivattiin enemmän tiedottamista ja Internetin parempaa hyödyntämistä.
Tavoitteena oli myös saada uusia kontakteja MTS:n postituslistalle, joita saatiinkin kaikista lehdistä joille MTS:n tutkimukset eivät olleet tuttuja.
Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunta on voittoa tavoittelematon järjestö, mutta sen toiminnan jatkumisen kannalta sen on tärkeää tehdä silti markkinointitutkimusta sidosryhmiensä keskuudessa. Sen on hyvä myös selvittää, millä keinoin saisi lisää näkyvyyttä ja tunnettuutta tutkimuksillensa, sekä mitä sen tulisi tutkimuksissaan parantaa.
Tämän tutkimuksen tietoperusta koostuu markkinointiviestinnästä, sekä tiedotus – ja suhdetoiminnasta. Työssä tutkittiin mielipidekyselyjen roolia markkinointiviestinnän ja suhdetoiminnan välineenä. Tutkimuksen kohteena olivat eri lehtien päätoimittajat ja tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina käyttäen kyselylomaketta joka sisälsi sekä avoimia, että strukturoituja kysymyksiä. Haastattelut tehtiin maaliskuussa 2012. Tämän jälkeen tulokset analysoitiin ja kirjoitettiin niistä saadut johtopäätökset.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittavat, että MTS:n tutkimukset ovat jo hyvin tunnettuja päätoimittajien keskuudessa, mutta markkinoinnin ja suhdetoiminnan ylläpitämisen merkitystä ei silti saa unohtaa. Lisäksi tämän tutkimuksen myötä saatiin paljon uusia kehittämisideoita koskien MTS:n tutkimuksien sisältöä ja niiden tunnettuuden lisäämistä. Tutkimuskysymyksiin kaivattiin uusia aiheita, esimerkiksi koskien puolustusvoimissa tapahtuvia ajankohtaisia muutoksia. Tunnettuuden lisäämisessä kaivattiin enemmän tiedottamista ja Internetin parempaa hyödyntämistä.
Tavoitteena oli myös saada uusia kontakteja MTS:n postituslistalle, joita saatiinkin kaikista lehdistä joille MTS:n tutkimukset eivät olleet tuttuja.