Sisäisen viestinnän toimivuus työyhteisössä Case: Yritys X
Laakso, Johanna (2012)
Laakso, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817018
Tiivistelmä
Sisäisen viestinnän merkitys yrityksissä ja työyhteisöissä on tänä päivänä korostunut tiedonvälityksen ja hankinnan nopeutuessa. Sisäisen viestinnän merkitys tulisi tiedostaa yrityksissä ja yhteisöissä paremmin, sillä sen avulla pystytään vaikuttamaan niin työntekijöiden työmotivaatioon kuin työn tehokkuuteenkin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajana toimivan yrityksen sisäisen viestinnän tämänhetkinen tila, kartoittaa työyhteisössä käytetyt viestintäkanavat sekä tutkimustulosten perusteelta tehdä toimeksiantajalle kehitysehdotuksia sisäisen viestinnän kehittämiseksi. Toimeksiantajana toimi kotimainen logistiikka-alan yritys ja tutkimus kohdistui yrityksen Etelä-Suomessa sijaitsevaan toimipisteeseen. Toimeksiantajan pyynnöstä yrityksestä käytetään nimeä Yritys X.
Empiirisessä osuudessa käsiteltiin aiheelle ominaisia osaalueita rajaten teoreettinen viitekehys käsittelemään ainoastaan sisäistä viestintää työyhteisössä. Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille käsitteet työyhteisöviestintä, työyhteisöviestinnän uusi agenda, viestintäkanavat sekä erilaiset viestintäfoorumit.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus tehtiin haastattelemalla toimeksiantajana toimivan yrityksen työntekijöitä. Haastatteluissa noudatettiin etukäteen määriteltyä kysymysrunkoa antaen kuitenkin tilaa tutkijan ja tutkittavan väliselle avoimelle keskustelulle. Tutkimustulosten analysoimisen jälkeen käytiin ne yhdessä toimeksiantajan kanssa läpi ja pohdittiin kehitysehdotusten toimeenpanemista.
Tutkimustulosten perusteelta voidaan todeta, että toimeksiantajan sisäistä viestintää tulisi kehittää pienillä toimenpiteillä. Haastatteluista saatujen vastausten perusteella erityisesti viestinnän ajankohtaisuuteen sekä avoimuuteen tulisi kiinnittää huomiota. Tutkimustulokset käytiin työyhteisönjäsenten kanssa läpi, jonka jälkeen osastopäällikön kanssa käydyssä palaverissa päätettiin kehitysehdotusten toimeenpanemisesta. Osastopäällikkö koki kehitysehdotukset käytännöllisiksi sekä uskoi niiden auttavan sisäisen viestinnän kehittämistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajana toimivan yrityksen sisäisen viestinnän tämänhetkinen tila, kartoittaa työyhteisössä käytetyt viestintäkanavat sekä tutkimustulosten perusteelta tehdä toimeksiantajalle kehitysehdotuksia sisäisen viestinnän kehittämiseksi. Toimeksiantajana toimi kotimainen logistiikka-alan yritys ja tutkimus kohdistui yrityksen Etelä-Suomessa sijaitsevaan toimipisteeseen. Toimeksiantajan pyynnöstä yrityksestä käytetään nimeä Yritys X.
Empiirisessä osuudessa käsiteltiin aiheelle ominaisia osaalueita rajaten teoreettinen viitekehys käsittelemään ainoastaan sisäistä viestintää työyhteisössä. Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille käsitteet työyhteisöviestintä, työyhteisöviestinnän uusi agenda, viestintäkanavat sekä erilaiset viestintäfoorumit.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus tehtiin haastattelemalla toimeksiantajana toimivan yrityksen työntekijöitä. Haastatteluissa noudatettiin etukäteen määriteltyä kysymysrunkoa antaen kuitenkin tilaa tutkijan ja tutkittavan väliselle avoimelle keskustelulle. Tutkimustulosten analysoimisen jälkeen käytiin ne yhdessä toimeksiantajan kanssa läpi ja pohdittiin kehitysehdotusten toimeenpanemista.
Tutkimustulosten perusteelta voidaan todeta, että toimeksiantajan sisäistä viestintää tulisi kehittää pienillä toimenpiteillä. Haastatteluista saatujen vastausten perusteella erityisesti viestinnän ajankohtaisuuteen sekä avoimuuteen tulisi kiinnittää huomiota. Tutkimustulokset käytiin työyhteisönjäsenten kanssa läpi, jonka jälkeen osastopäällikön kanssa käydyssä palaverissa päätettiin kehitysehdotusten toimeenpanemisesta. Osastopäällikkö koki kehitysehdotukset käytännöllisiksi sekä uskoi niiden auttavan sisäisen viestinnän kehittämistä.