Matkailuyrityksen sisäisen viestinnän kehittäminen : Henkilöstön palaute- ja kehitysideajärjestelmän suunnitelma Raya Diversille
Nuuti, Mari; Niininen, Petra; Rauhala, Maija (2012)
Nuuti, Mari
Niininen, Petra
Rauhala, Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817011
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli suunnitella Raya Diversin henkilökunnalle palaute- ja kehitysideajärjestelmä, jonka avulla työntekijät voisivat antaa yrityksen johdolle palautetta ja jakaa hiljaista tietoa eteenpäin. Järjestelmän tarkoituksena on tulevaisuudessa kehittää yrityksen sisäistä viestintää. Opinnäytetyö oli toimeksianto Raya Diversin yhdeltä perustajajäseneltä, Janne Miikkulaiselta. Halusimme tehdä opinnäytetyömme tästä aiheesta, koska suoritimme kaikki työharjoittelujakson Raya Diversilla Phuketin toimipisteessä kaudella 2011 - 2012.
Tutkimusmenetelmänä käytimme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Lähetimme 75 sähköpostikyselyä Raya Diversin työntekijöille ja managereille sekä haastattelimme henkilökohtaisesti Phuketin toimipisteen manageria maaliskuussa 2012. Kyselyymme vastasi yhteensä 16 henkilöä. Analysoimme vastauksia excel -taulukkolaskentaohjelman, SWOT-analyysin sekä teorioiden avulla. Kyselyssä kartoitimme aluksi vastaajien taustatietoja, jonka jälkeen avoimien kysymysten avulla selvitimme vastaajien mielipiteitä järjestelmästä, sen ominaisuuksista ja käyttömotivaatiosta.
Olimme tyytyväisiä saatuun vastausmäärään ja saimme perusteltuja ja monipuolisia vastauksia kysymyksiimme. Kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että järjestelmä olisi hyödyllinen ja suurin osa tulisi myös käyttämään sitä tarpeen vaatiessa. Kun analysoimme vastauksia, huomasimme että järjestelmän haluttiin olevan mahdollisimman yksinkertainen ja nopea käyttää, eikä se saisi olla liian määrämuotoinen, vaan kaikki voisivat mahdollisimman vapaasti kertoa ajatuksiaan ja ideoitaan.
Päädyimme tutkimuksessamme siihen, että Raya Divers tarvitsee intranet pohjaisen palaute- ja kehitysideajärjestelmän, johon voi kirjautua paikasta ja ajasta riippumatta ja antaa palautteensa selkeään lomakepohjaan, jossa on paljon tilaa kertoa omista ajatuksistaan. Saimme selville, että työntekijöiden motivaatio järjestelmän käyttämistä kohtaan kasvaisi parhaista ideoista arvottavien palkintojen avulla. Heidän motivaationsa kasvaisi myös sillä, että he kokisivat voivansa oikeasti vaikuttaa työoloihin ja toimintatapoihin yrityksessä.
Tutkimusmenetelmänä käytimme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Lähetimme 75 sähköpostikyselyä Raya Diversin työntekijöille ja managereille sekä haastattelimme henkilökohtaisesti Phuketin toimipisteen manageria maaliskuussa 2012. Kyselyymme vastasi yhteensä 16 henkilöä. Analysoimme vastauksia excel -taulukkolaskentaohjelman, SWOT-analyysin sekä teorioiden avulla. Kyselyssä kartoitimme aluksi vastaajien taustatietoja, jonka jälkeen avoimien kysymysten avulla selvitimme vastaajien mielipiteitä järjestelmästä, sen ominaisuuksista ja käyttömotivaatiosta.
Olimme tyytyväisiä saatuun vastausmäärään ja saimme perusteltuja ja monipuolisia vastauksia kysymyksiimme. Kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että järjestelmä olisi hyödyllinen ja suurin osa tulisi myös käyttämään sitä tarpeen vaatiessa. Kun analysoimme vastauksia, huomasimme että järjestelmän haluttiin olevan mahdollisimman yksinkertainen ja nopea käyttää, eikä se saisi olla liian määrämuotoinen, vaan kaikki voisivat mahdollisimman vapaasti kertoa ajatuksiaan ja ideoitaan.
Päädyimme tutkimuksessamme siihen, että Raya Divers tarvitsee intranet pohjaisen palaute- ja kehitysideajärjestelmän, johon voi kirjautua paikasta ja ajasta riippumatta ja antaa palautteensa selkeään lomakepohjaan, jossa on paljon tilaa kertoa omista ajatuksistaan. Saimme selville, että työntekijöiden motivaatio järjestelmän käyttämistä kohtaan kasvaisi parhaista ideoista arvottavien palkintojen avulla. Heidän motivaationsa kasvaisi myös sillä, että he kokisivat voivansa oikeasti vaikuttaa työoloihin ja toimintatapoihin yrityksessä.