Sähköpostimarkkinoinnin sisällyttäminen osaksi pienen B2B-yrityksen markkinointiviestintää : case: Turvatec Oy
Kozmina, Alina (2012)
Kozmina, Alina
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817006
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään pienen B2B- yrityksen markkinointiviestintää. Aluksi lähestytään sähköistä markkinointiviestintää ja tämän kautta tarkemmin tarkastelussa on sähköpostimarkkinointi. Teoriaosuuden tietoperustana käytetään kirjallisuutta, artikkeleita ja internet-lähteitä.
Opinnäytetyöni toimeksiantaja on suomalainen Turvatec Oy, joka keskittyy toiminnassaan katukaluston suunnitteluun ja valmistamiseen. Katukalustolla tarkoitetaan tässä työssä polkupyörätelineitä, bussipysäkkejä, polkupyörä-, jäte-, ja tupakointikatoksia.
Empiirinen osuus pohjautuu kvantitatiiviseen eli määrälliseen tutkimukseen. Turvatec Oy:ssä toteutetaan tutkimus, joka keskittyy sähköpostikampanjan pilottiin. Sähköpostikampanja toteutetaan yrityksen toimeksiannosta, joka ei ole omassa markkinoinnissaan käyttänyt aikasemmin kyseistä markkinointikanavaa. Caseosio keskittyy uutiskirjeen suunnitteluun ja toteutukseen, minkä jälkeen onnistumista analysoidaan mittaustulosten avulla. Tutkimukselle asetetaan tavoitteet ja lopuksi analysoidaan vastaavatko tavoitteet saatuja tuloksia. Tutkimusongelmana on selvittää sähköpostikampanjan kannattavuutta ja sen hyödyllisyyttä Turvatec Oy:n kannalta. Tarkoituksena on työstää sähköpostijakeluista yritykselle toimiva markkinoinnin työkalu.
Tutkimustuloksista ilmenee, että Turvatec Oy:n lähettämä uutiskirje kiinnosti melkein puolia neljästäsadasta vastaanottajasta. Uutiskirjeistä kieltäytyi vain kaksi vastaanottajaa. Uutiskirjeen lähetyksen jälkeen yrityksen kotisivuilla käynnit lisääntyivät. Kahden viikon tarkasteluaikana yhteydenottoja puhelimitse tai sähköpostitse ei kuitenkaan tullut. Tästä voidaan päätellä, että sähköpostitse uutiskirjeiden saaminen kiinnostaa vastaanottajia, eivätkä he suhtaudu uutiskirjeisiin negatiivisella tavalla. Kaksi viikkoa uutiskirjeen lähetyksen jälkeen on liian vähän tarjouspyyntöjen tai kauppojen tekemiseen. Uutiskirjeeseen perustuvat kaupat voivat syntyä jopa puolen vuoden päästä.
Opinnäytetyöni toimeksiantaja on suomalainen Turvatec Oy, joka keskittyy toiminnassaan katukaluston suunnitteluun ja valmistamiseen. Katukalustolla tarkoitetaan tässä työssä polkupyörätelineitä, bussipysäkkejä, polkupyörä-, jäte-, ja tupakointikatoksia.
Empiirinen osuus pohjautuu kvantitatiiviseen eli määrälliseen tutkimukseen. Turvatec Oy:ssä toteutetaan tutkimus, joka keskittyy sähköpostikampanjan pilottiin. Sähköpostikampanja toteutetaan yrityksen toimeksiannosta, joka ei ole omassa markkinoinnissaan käyttänyt aikasemmin kyseistä markkinointikanavaa. Caseosio keskittyy uutiskirjeen suunnitteluun ja toteutukseen, minkä jälkeen onnistumista analysoidaan mittaustulosten avulla. Tutkimukselle asetetaan tavoitteet ja lopuksi analysoidaan vastaavatko tavoitteet saatuja tuloksia. Tutkimusongelmana on selvittää sähköpostikampanjan kannattavuutta ja sen hyödyllisyyttä Turvatec Oy:n kannalta. Tarkoituksena on työstää sähköpostijakeluista yritykselle toimiva markkinoinnin työkalu.
Tutkimustuloksista ilmenee, että Turvatec Oy:n lähettämä uutiskirje kiinnosti melkein puolia neljästäsadasta vastaanottajasta. Uutiskirjeistä kieltäytyi vain kaksi vastaanottajaa. Uutiskirjeen lähetyksen jälkeen yrityksen kotisivuilla käynnit lisääntyivät. Kahden viikon tarkasteluaikana yhteydenottoja puhelimitse tai sähköpostitse ei kuitenkaan tullut. Tästä voidaan päätellä, että sähköpostitse uutiskirjeiden saaminen kiinnostaa vastaanottajia, eivätkä he suhtaudu uutiskirjeisiin negatiivisella tavalla. Kaksi viikkoa uutiskirjeen lähetyksen jälkeen on liian vähän tarjouspyyntöjen tai kauppojen tekemiseen. Uutiskirjeeseen perustuvat kaupat voivat syntyä jopa puolen vuoden päästä.