Sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemys farmakologisesta osaamisestaan
Kerkelä, Liisa; Kiuru, Anu (2012)
Lataukset:
Kerkelä, Liisa
Kiuru, Anu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112816994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112816994
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Metropolia Ammattikorkeakoulun Näyttöön perustuvan hoitotyön kehittämisprojektia. Projektin tarkoituksena on vahvistaa näyttöön perustuvaa kliinistä osaamista hoitotyön oppimisessa. Näyttöön perustuvan toiminnan tavoitteena on antaa potilaille parasta mahdollista vaikuttavaa hoitoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä farmakologisesta osaamisestaan. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille sairaanhoitajaopiskelijoiden farmakologinen osaaminen heidän näkökulmastaan ja kuvata, mitkä tekijät vaikuttavat farmakologian oppimiseen.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti kyselylomakkeella maalis-huhtikuussa 2012. Tutkimusjoukkona olivat syksyllä 2009 aloittaneet sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja-, kätilö- ja ensihoitajaopiskelijat. Kyselytutkimus koostui kolmesta eri osa-alueesta, jotka koskivat farmakologian osaamista sekä farmakologian opintojaksoa. Nämä alueet olivat oman farmakologisen osaamisen arviointi, farmakologiseen osaamiseen vaikuttavia tekijät sekä farmakologian opintojakso Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Kyselylomake lähettiin 141 opiskelijalle, ja siihen vastasi yhteensä 63 opiskelijaa. Analysoimme kyselytutkimuksen strukturoidut kysymykset SPSS-ohjelmalla sekä strukturoimattomat kysymykset sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijat mielsivät hallitsevansa erilaisia farmakologiaan liittyviä taitoja kohtalaisesti. Farmakologian osaamista edistävinä tekijöinä nähtiin oma kiinnostus farmakologiaan, omat tavoitteet farmakologian oppimiseen, hoitotyön käytännön harjoittelut sekä työkokemus hoitoalalta. Metropolia Ammattikorkeakoulun farmakologian opintojaksoon saatiin uusia kehittämisideoita koskien aikataulua, opetusta sekä opintojakson rakennetta.
Opinnäytetyön johtopäätösten perusteella jo pienillä muutoksilla voi vaikuttaa opiskelijoiden farmakologian oppimiseen ja osaamiseen. Tulevaisuudessa sairaanhoitajaopiskelijoiden farmakologian oppimista ja osaamista voisi tukea farmakologisten taitojen testaus säännöllisesti läpi koulutuksen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä farmakologisesta osaamisestaan. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille sairaanhoitajaopiskelijoiden farmakologinen osaaminen heidän näkökulmastaan ja kuvata, mitkä tekijät vaikuttavat farmakologian oppimiseen.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti kyselylomakkeella maalis-huhtikuussa 2012. Tutkimusjoukkona olivat syksyllä 2009 aloittaneet sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja-, kätilö- ja ensihoitajaopiskelijat. Kyselytutkimus koostui kolmesta eri osa-alueesta, jotka koskivat farmakologian osaamista sekä farmakologian opintojaksoa. Nämä alueet olivat oman farmakologisen osaamisen arviointi, farmakologiseen osaamiseen vaikuttavia tekijät sekä farmakologian opintojakso Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Kyselylomake lähettiin 141 opiskelijalle, ja siihen vastasi yhteensä 63 opiskelijaa. Analysoimme kyselytutkimuksen strukturoidut kysymykset SPSS-ohjelmalla sekä strukturoimattomat kysymykset sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijat mielsivät hallitsevansa erilaisia farmakologiaan liittyviä taitoja kohtalaisesti. Farmakologian osaamista edistävinä tekijöinä nähtiin oma kiinnostus farmakologiaan, omat tavoitteet farmakologian oppimiseen, hoitotyön käytännön harjoittelut sekä työkokemus hoitoalalta. Metropolia Ammattikorkeakoulun farmakologian opintojaksoon saatiin uusia kehittämisideoita koskien aikataulua, opetusta sekä opintojakson rakennetta.
Opinnäytetyön johtopäätösten perusteella jo pienillä muutoksilla voi vaikuttaa opiskelijoiden farmakologian oppimiseen ja osaamiseen. Tulevaisuudessa sairaanhoitajaopiskelijoiden farmakologian oppimista ja osaamista voisi tukea farmakologisten taitojen testaus säännöllisesti läpi koulutuksen.