Toimintaympäristöanalyysi Hotel Atlaksesta
Malinen, Jasmine (2012)
Malinen, Jasmine
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112816966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112816966
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on toimintaympäristöanalyysi, jossa selvitetään majoi-tusalan poliittiset, taloudelliset, sosiaaliset, teknologiset ja ekologiset tekijät. Tutkimuk-sessa selvitetään myös Kuopion majoitustilanne ja tehdään kilpailija-analyysi. Työn toimeksiantaja on Kuopiossa toimiva hotelli. Toimintaympäristöanalyysin tavoitteena on auttaa yritystä hahmottamaan nykyinen toimintaympäristö ja siinä olevat muutokset. Kilpailija-analyysi puolestaan auttaa yritystä erottumaan kilpailijoistaan.
Tutkimuksessa käytetään laadullista menetelmää. Tietoa kerätään eri kirjallisuuden läh-teistä, tilastoista ja luotettavilta internetsivuilta. Työssä on käytetty myös avointa haas-tattelua.
Tällä hetkellä majoituskysyntä on kasvussa. Suurin osa siitä on vapaa-ajan matkustusta, työmatkojen määrä on vähentynyt. Kuopiossa yöpymisten määrä on kasvanut vuodesta 2011, mistä ulkomaisten yöpyjien osuus kasvoi eniten. Suurin osa yöpyjistä on koti-maasta. Ulkomaisista yöpyjistä suurin osa tulee Venäjältä, jotka matkustavat pääasiassa perheensä kanssa. Kuopiossa käy eniten yöpyjiä heinäkuussa.
Työmatkailuun vaikuttaa taloudellinen tilanne ja kansainväliset kaupat. Taantuman ai-kana kotimainen vapaa-ajan matkustus kasvaa. Majoitusalan tulevaisuuden trendejä ovat ilmastonmuutos, ketjuuntuminen, erikoistuminen (teemahotellit), matkailijoiden keski-iän nousu ja kaupankäynnin sähköistyminen.
Hotel Atlaksen kolme ydinkilpailijaa sijaitsevat Kuopion keskustassa. Kilpailijahotellit tarjoavat samantapaisia kokous-, juhla-, ja majoituspalveluita kuin Hotel Atlas. Kilpaili-joiden vahvuudet ovat isommat huone- ja kokoustilamäärät, eri hotelliketjujen vahva kanta-asiakas verkosto ja seniorihinnat. Hotel Atlaksen menestystekijät ovat: sijainti, uudistetut tilat ja historia.
Kuopiossa on kysyntää Hotel Atlakselle, jonka menestystekijöiden avulla hotelli pystyy erottumaan. Yrityksellä on mahdollisuus panostaa sosiaaliseen mediaan mainonnan kanavana. Hotel Atlas voisi verkostoitua alueen matkailuyritysten kanssa saavuttaakseen paremmin kasvava venäläisten matkailijoiden joukko. Markkinointia voisi kanavoida ottaen huomioon eri sukupolvien ominaisuudet.
Tutkimuksessa käytetään laadullista menetelmää. Tietoa kerätään eri kirjallisuuden läh-teistä, tilastoista ja luotettavilta internetsivuilta. Työssä on käytetty myös avointa haas-tattelua.
Tällä hetkellä majoituskysyntä on kasvussa. Suurin osa siitä on vapaa-ajan matkustusta, työmatkojen määrä on vähentynyt. Kuopiossa yöpymisten määrä on kasvanut vuodesta 2011, mistä ulkomaisten yöpyjien osuus kasvoi eniten. Suurin osa yöpyjistä on koti-maasta. Ulkomaisista yöpyjistä suurin osa tulee Venäjältä, jotka matkustavat pääasiassa perheensä kanssa. Kuopiossa käy eniten yöpyjiä heinäkuussa.
Työmatkailuun vaikuttaa taloudellinen tilanne ja kansainväliset kaupat. Taantuman ai-kana kotimainen vapaa-ajan matkustus kasvaa. Majoitusalan tulevaisuuden trendejä ovat ilmastonmuutos, ketjuuntuminen, erikoistuminen (teemahotellit), matkailijoiden keski-iän nousu ja kaupankäynnin sähköistyminen.
Hotel Atlaksen kolme ydinkilpailijaa sijaitsevat Kuopion keskustassa. Kilpailijahotellit tarjoavat samantapaisia kokous-, juhla-, ja majoituspalveluita kuin Hotel Atlas. Kilpaili-joiden vahvuudet ovat isommat huone- ja kokoustilamäärät, eri hotelliketjujen vahva kanta-asiakas verkosto ja seniorihinnat. Hotel Atlaksen menestystekijät ovat: sijainti, uudistetut tilat ja historia.
Kuopiossa on kysyntää Hotel Atlakselle, jonka menestystekijöiden avulla hotelli pystyy erottumaan. Yrityksellä on mahdollisuus panostaa sosiaaliseen mediaan mainonnan kanavana. Hotel Atlas voisi verkostoitua alueen matkailuyritysten kanssa saavuttaakseen paremmin kasvava venäläisten matkailijoiden joukko. Markkinointia voisi kanavoida ottaen huomioon eri sukupolvien ominaisuudet.