Film Tourism: Study on How Films Can Be Used to Promote Tourism
Tanskanen, Tanja (2012)
Tanskanen, Tanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112816948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112816948
Tiivistelmä
Elokuvamatkailun kehittäminen: Kuinka elokuvia voi hyödyntää matkailun edistämisessä
Elokuvat tarjoavat voimakkaan keinon muokata ihmisten käsityksiä paikasta, uusia luoden ja vanhoja vahvistaen. Saaden voimaa kansainvälisen matkailun lisääntymisestä ja viihdeteollisuuden kehityksestä, elokuvamatkailu nähdään kasvavana ilmiönä, mikä olisi syytä ottaa osaksi jokaista matkailunedistämisstrategiaa. Sekä elokuvaproduktioiden houkutteleminen alueelle ja elokuvien seurauksena saapuvien vapaa-ajan matkailijoiden tarpeiden tyydyttäminen ovat tarkastelun alla tässä tutkimuksessa. Elokuvamatkailun varteenotettavuus matkailu markkinana ja elokuvien mahdollisuudet matkailun edistämisessä ovat kysymyksiä, joihin tämä opinnäytetyö pyrkii antamaan vastaukset. Kolmas näkökulma jota avataan tulevia tutkimuksia varten, on elokuvamatkailun nykytila Suomessa. Sopivimmat tutkimusmenetelmät opinnäytetyöhön löytyivät kvalitatiivisesta tutkimuksesta soveltaen havainnointia ja haastattelua sekä tapaustutkimuksia elokuvamatkailualalta. Laaja kirjallisuuskatsaus oli välttämätön kattavan kuvan saamiseksi ilmiöstä ja aikaisemmat tutkimukset osoittautuivat hyödyllisiksi tutkittaessa elokuvien vaikutuksia eri kohteissa.
Aikaisemmat tapauskohtaiset tutkimukset osoittavat, että elokuvilla on vaikutusta matkailijoiden kohdevalintoihin ja ne vaikuttavat matkustajavirtoihin. Opinnäytetyöprosessin aikana suoritettu tutkimuksen empiirinen osuus, havainnointi ja dokumentointi Lontoossa, korostivat elokuvien käyttömahdollisuuksia niin matkailun markkinoinnissa, kohteiden kehittämisessä ja kuvauskohteiden kaupallistamisessa. Elokuvamatkailun työllistävät vaikutukset olivat nähtävissä opastetuilla kuvauskohdekierroksilla, yleisölle avoimella elokuvastudiolla sekä matka-muistomyymälöissä. Elokuvien laajat markkinointimahdollisuudet avautuivat Visit Britainin ja Visit Scotlandin matkailukampanjoiden kautta.
Tutkimustuloksien mukaan voidaan todeta, että paikan sijoittaminen elokuvaan, aivan kuten tuotesijoittelukin, nähdään äärimmäisenä matkailun markkinointikeinona, koska se avaa oven laajemmille markkinoille, tarjoaa erottumiskeinon kilpailijoista ja voi herättää kiinnostuksen myös epätavanomaisempia matkailukohteita kohtaan. Elokuvat ovat virtuaalisia esitteitä ja tarjoavat hienovaraisemman markkinointikeinon verrattuna perinteisiin matkailukampanjoihin. Kovan kilpailun takia, taloudellisten houkuttimien lisääminen sekä kuvauskohteiden aktiivinen markkinointi voisi avata elokuvamatkailun mahdollisuuden myös Suomessa. Location Destination Finland-projekti pyrkii vakiinnuttamaan Suomeen kansallisen elokuvakomission ja edistää kannustinjärjestelmän syntymistä myös Suomeen.
Elokuvat tarjoavat voimakkaan keinon muokata ihmisten käsityksiä paikasta, uusia luoden ja vanhoja vahvistaen. Saaden voimaa kansainvälisen matkailun lisääntymisestä ja viihdeteollisuuden kehityksestä, elokuvamatkailu nähdään kasvavana ilmiönä, mikä olisi syytä ottaa osaksi jokaista matkailunedistämisstrategiaa. Sekä elokuvaproduktioiden houkutteleminen alueelle ja elokuvien seurauksena saapuvien vapaa-ajan matkailijoiden tarpeiden tyydyttäminen ovat tarkastelun alla tässä tutkimuksessa. Elokuvamatkailun varteenotettavuus matkailu markkinana ja elokuvien mahdollisuudet matkailun edistämisessä ovat kysymyksiä, joihin tämä opinnäytetyö pyrkii antamaan vastaukset. Kolmas näkökulma jota avataan tulevia tutkimuksia varten, on elokuvamatkailun nykytila Suomessa. Sopivimmat tutkimusmenetelmät opinnäytetyöhön löytyivät kvalitatiivisesta tutkimuksesta soveltaen havainnointia ja haastattelua sekä tapaustutkimuksia elokuvamatkailualalta. Laaja kirjallisuuskatsaus oli välttämätön kattavan kuvan saamiseksi ilmiöstä ja aikaisemmat tutkimukset osoittautuivat hyödyllisiksi tutkittaessa elokuvien vaikutuksia eri kohteissa.
Aikaisemmat tapauskohtaiset tutkimukset osoittavat, että elokuvilla on vaikutusta matkailijoiden kohdevalintoihin ja ne vaikuttavat matkustajavirtoihin. Opinnäytetyöprosessin aikana suoritettu tutkimuksen empiirinen osuus, havainnointi ja dokumentointi Lontoossa, korostivat elokuvien käyttömahdollisuuksia niin matkailun markkinoinnissa, kohteiden kehittämisessä ja kuvauskohteiden kaupallistamisessa. Elokuvamatkailun työllistävät vaikutukset olivat nähtävissä opastetuilla kuvauskohdekierroksilla, yleisölle avoimella elokuvastudiolla sekä matka-muistomyymälöissä. Elokuvien laajat markkinointimahdollisuudet avautuivat Visit Britainin ja Visit Scotlandin matkailukampanjoiden kautta.
Tutkimustuloksien mukaan voidaan todeta, että paikan sijoittaminen elokuvaan, aivan kuten tuotesijoittelukin, nähdään äärimmäisenä matkailun markkinointikeinona, koska se avaa oven laajemmille markkinoille, tarjoaa erottumiskeinon kilpailijoista ja voi herättää kiinnostuksen myös epätavanomaisempia matkailukohteita kohtaan. Elokuvat ovat virtuaalisia esitteitä ja tarjoavat hienovaraisemman markkinointikeinon verrattuna perinteisiin matkailukampanjoihin. Kovan kilpailun takia, taloudellisten houkuttimien lisääminen sekä kuvauskohteiden aktiivinen markkinointi voisi avata elokuvamatkailun mahdollisuuden myös Suomessa. Location Destination Finland-projekti pyrkii vakiinnuttamaan Suomeen kansallisen elokuvakomission ja edistää kannustinjärjestelmän syntymistä myös Suomeen.