Marketing concepts in practise : case study: Company X
Grönholm, Taru (2012)
Grönholm, Taru
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112816937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112816937
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia mitä markkinointi- ja liiketoimintakonseptit ovat, kuinka markkinointi- ja liiketoimintakonsepteja voidaan käyttää konseptiuudistuksen suunnittelussa, ja kuinka konseptit toimivat käytännössä. Opinnäytetyö on Yritys X:n hankkeistama.
Teoreettinen osuus käsittelee markkinointi- sekä liiketoimintakonsepteja. Markkinointikonsepti osuus sisältää markkinointitutkimuksen, segmentoimisen sekä markkinointimixin. Liiketoimintakonsepti osuus käsittelee liiketoimintastrategioita, liiketoiminnan uudistamis malleja, tuotekuvaa, sekä lyhyesti palvelullisen alan operatiivista konseptia.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu laadullisesta tapaustutkimuksesta. Tutkimuksessa tutkitaan kohdeyrityksen kokemaa konseptimuutosta teoreettisen osuuden kuvaamien mallien pohjalta. Tutkimustiedon keruu suoritettiin epämuodollisilla haastatteluilla.
Tutkimus osoittaa, että markkinointikonsepteja ja markkinointimixiä voidaan käyttää konseptiuudistuksen suunnittelussa.
Teoreettinen osuus käsittelee markkinointi- sekä liiketoimintakonsepteja. Markkinointikonsepti osuus sisältää markkinointitutkimuksen, segmentoimisen sekä markkinointimixin. Liiketoimintakonsepti osuus käsittelee liiketoimintastrategioita, liiketoiminnan uudistamis malleja, tuotekuvaa, sekä lyhyesti palvelullisen alan operatiivista konseptia.
Opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu laadullisesta tapaustutkimuksesta. Tutkimuksessa tutkitaan kohdeyrityksen kokemaa konseptimuutosta teoreettisen osuuden kuvaamien mallien pohjalta. Tutkimustiedon keruu suoritettiin epämuodollisilla haastatteluilla.
Tutkimus osoittaa, että markkinointikonsepteja ja markkinointimixiä voidaan käyttää konseptiuudistuksen suunnittelussa.