Motivoinnin kehittäminen aktivoivan opetuksen menetelmillä
Jordberg-Gilabert, Marja; Haakana, Leena; Heikkeri, Sanna; Myllymäki, Anna-Stiina; Tammi, Niina (2012)
Jordberg-Gilabert, Marja
Haakana, Leena
Heikkeri, Sanna
Myllymäki, Anna-Stiina
Tammi, Niina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716920
Tiivistelmä
Tämän työn tekeminen lähti ajatuksesta, että ryhmämme halusi oppia enemmän aktivoivasta opetuksesta sekä oppilaiden ja opiskelijoiden motivoinnista. Motivoituneet opiskelijat oppivat paremmin ja nopeammin, ja ylläpitävät myös opettajan mielenkiintoa omaan työhönsä. Siksi aloimme tutkia erilaisia aktivoivan opetuksen menetelmiä, joista osaa esitellään tämän työn teoriaosassa.
Aktivoivista opetusmenetelmistä valittiin muutama, joita testattiin käytännössä kolmessa eri koulussa, eri oppiaineissa. Nämä kokeilut muodostuivat tutkimus-projekteiksi, jotka on esitelty omissa kappaleissaan. Menetelmät olivat pääsääntöisesti vieraita myös opettajille, joten kokeilu oli mielenkiintoinen myös meidän näkökannaltamme.
Caset käsittelivät kirkkohistorian sekä kielien opetusta, ja menetelminä käytettiin käsitekarttaa, filmejä, draamaa, oppimispäiväkirjaa, väittelyä, lehden kirjoittamista sekä blogin kirjoittamista. Oppilailta saatiin hyvää palautetta aktivoivista menetelmistä, ja saatua palautetta on käyty tarkemmin läpi jokaisen casen lopussa sekä työn päätelmissä.
Aktivoivista opetusmenetelmistä valittiin muutama, joita testattiin käytännössä kolmessa eri koulussa, eri oppiaineissa. Nämä kokeilut muodostuivat tutkimus-projekteiksi, jotka on esitelty omissa kappaleissaan. Menetelmät olivat pääsääntöisesti vieraita myös opettajille, joten kokeilu oli mielenkiintoinen myös meidän näkökannaltamme.
Caset käsittelivät kirkkohistorian sekä kielien opetusta, ja menetelminä käytettiin käsitekarttaa, filmejä, draamaa, oppimispäiväkirjaa, väittelyä, lehden kirjoittamista sekä blogin kirjoittamista. Oppilailta saatiin hyvää palautetta aktivoivista menetelmistä, ja saatua palautetta on käyty tarkemmin läpi jokaisen casen lopussa sekä työn päätelmissä.