Luciano Berion Sequenza VIII sooloviululle : Vaativan teoksen harjoittelusta
Mantere, Sirkku (2012)
Mantere, Sirkku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716919
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkielma Luciano Berion VIII Sequenzasta sooloviululle. Teos on sävelletty 1976 ja kuuluu Berion neljälletoista eri sooloinstrumentille sävelletyn Sequenzan teoskokonaisuuteen. Kaikkia Sequenzoja leimaa äärimmilleen viety virtuoosisuus ja ne vaativat esittäjältään suvereenia soittimen ja soittotekniikan hallintaa.
Tämän opinnäytetyön alussa kerrotaan Berion elämänvaiheista ja hänen sävellystuotannostaan. Myös jokainen Sequenza saa pienen luonnehdinnan. Kolmannessa luvussa VIII Sequenzan rakennetta analysoidaan ja neljännessä luvussa perehdytään sen viulistille asettamiin haasteisiin etsien niihin ratkaisukeinoja tämän työn kirjoittajan omista kokemuksista käsin sekä viulunsoiton oppimateriaaleja apuna käyttäen. VIII Sequenzan viulutekniset elementit nousevatkin keskeisimmäksi tutkimuskohteeksi tässä työssä. Käytännössä viulutekniikkaa on tutkittu kirjoittajan oman harjoittelun kautta. Harjoittelua on kommentoitu harjoittelupäiväkirjassa, jota tässä työssä myös referoidaan. Erilaisten viulunsoiton oppaiden ja harjoitusvihkojen materiaalia käydään läpi tämän työn viuluteknisessä osiossa. Luvussa viisi pohditaan tulkintaa VIII Sequenzan kohdalla. Etenkin analysoivaa osiota lukiessa on tarpeen, että nuottimateriaali VIII Sequenzasta on käsillä. Tekijänoikeudellisista syistä sitä ei ole tähän työhön mukaan liitetty.
Opinnäytetyö tarjoaa luettavaa musiikkianalyysistä, musiikin historiasta, nykymusiikista, viulunsoiton harjoittelusta ja erilaisista teknisistä haasteista ja niiden ratkaisemisesta kiinnostuneille musiikin opiskelijoille ja musiikin parissa työskenteleville.
Tämän opinnäytetyön alussa kerrotaan Berion elämänvaiheista ja hänen sävellystuotannostaan. Myös jokainen Sequenza saa pienen luonnehdinnan. Kolmannessa luvussa VIII Sequenzan rakennetta analysoidaan ja neljännessä luvussa perehdytään sen viulistille asettamiin haasteisiin etsien niihin ratkaisukeinoja tämän työn kirjoittajan omista kokemuksista käsin sekä viulunsoiton oppimateriaaleja apuna käyttäen. VIII Sequenzan viulutekniset elementit nousevatkin keskeisimmäksi tutkimuskohteeksi tässä työssä. Käytännössä viulutekniikkaa on tutkittu kirjoittajan oman harjoittelun kautta. Harjoittelua on kommentoitu harjoittelupäiväkirjassa, jota tässä työssä myös referoidaan. Erilaisten viulunsoiton oppaiden ja harjoitusvihkojen materiaalia käydään läpi tämän työn viuluteknisessä osiossa. Luvussa viisi pohditaan tulkintaa VIII Sequenzan kohdalla. Etenkin analysoivaa osiota lukiessa on tarpeen, että nuottimateriaali VIII Sequenzasta on käsillä. Tekijänoikeudellisista syistä sitä ei ole tähän työhön mukaan liitetty.
Opinnäytetyö tarjoaa luettavaa musiikkianalyysistä, musiikin historiasta, nykymusiikista, viulunsoiton harjoittelusta ja erilaisista teknisistä haasteista ja niiden ratkaisemisesta kiinnostuneille musiikin opiskelijoille ja musiikin parissa työskenteleville.