Leikitään ja liikutaan! : Toimintapäivä erityistä tukea tarvitseville kouluikäisille lapsille ja heidän perheilleen
Kupari, Annamaija (2012)
Kupari, Annamaija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716910
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen Kehitysvammaisten Tuki ry:n kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää toimintapäivä erityistä tukea tarvitseville kouluikäisille lapsille ja heidän perheilleen. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää mitä tarkoitetaan erityistä tukea tarvitsevalla kouluikäisellä lapsella, mitä täytyy ottaa huomioon erityistä tukea tarvitsevien lasten ryhmänohjaamisessa ja mitä tarkoitetaan lapsen ADHD:lla ja Autismilla. Opinnäytetyön menetelmä oli toimintaan painottuva.
Erityistä tukea tarvitseva lapsi voi tarvita apuvälineitä liikkumiseen ja kommunikointiin, koska lapsen kielellinen tai fyysinen kehitys saattaa olla puutteellista. Kun järjestetään tapahtumaa erityistä tukea tarvitseville lapsille, täytyy ohjaajan ottaa huomioon lasten apuvälineiden tarve ja yksilölliset tarpeet. Vertaistuki on kokemusten jakamista ihmisten kanssa, jotka ovat samanlaisessa tilanteessa tai kokeneet samankaltaisia tilanteita. Vertaistuen tarve on tärkeää erityistä tukea tarvitsevien lasten perheille, koska kokemusten vaihtaminen voi tuoda jaksamista arkeen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa leikin ja liikkumisen kautta yhteistä aikaa ja vertaistukea erityistä tukea tarvitseville kouluikäisille lapsille ja heidän perheilleen, samalla omia ryhmänohjaustaitojani kehittäen.
Toimintapäivän kesto oli kolme tuntia yhden päivän aikana. Toimintapäivään osallistui yhteensä viisi perhettä, yhdeksän vanhempaa ja kymmenen lasta. Lapset olivat iältään 7-14-vuotiaita ja heistä viisi oli erityistä tukea tarvitsevia. Toimintapäivän aikana perheet suorittivat erilaisia tehtäviä ulkona, askartelivat ja paistoivat makkaraa. Lapsille oli järjestetty ohjattu leikkituokio sillä aikaa kun vanhemmat saivat aikaa vertaistukeen muiden vanhempien kanssa. Saadun palautteen mukaan päivä koettiin hyödylliseksi koko perheelle. Ryhmänojaustaitojamme pidettiin hyvinä. Halusin järjestää koko perheelle suunnatun toimintapäivän erityistä tukea tarvitseville lapsille ja heidän perheilleen, koska mielestäni koko perheen ulkoilutapahtumia ja vanhemmille mahdollisuutta vertaistukeen ei järjestetä usein.
Kehittämisehdotuksena erityistä tukea tarvitseville lapsille ja heidän perheilleen voitaisiin järjestää tapahtumia vertaistuen merkeissä. Erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmille voisi myös tarjota mahdollisuutta vertaistukeen, esimerkiksi järjestämällä kahvihetkiä muutaman kerran kuukaudessa.
Erityistä tukea tarvitseva lapsi voi tarvita apuvälineitä liikkumiseen ja kommunikointiin, koska lapsen kielellinen tai fyysinen kehitys saattaa olla puutteellista. Kun järjestetään tapahtumaa erityistä tukea tarvitseville lapsille, täytyy ohjaajan ottaa huomioon lasten apuvälineiden tarve ja yksilölliset tarpeet. Vertaistuki on kokemusten jakamista ihmisten kanssa, jotka ovat samanlaisessa tilanteessa tai kokeneet samankaltaisia tilanteita. Vertaistuen tarve on tärkeää erityistä tukea tarvitsevien lasten perheille, koska kokemusten vaihtaminen voi tuoda jaksamista arkeen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa leikin ja liikkumisen kautta yhteistä aikaa ja vertaistukea erityistä tukea tarvitseville kouluikäisille lapsille ja heidän perheilleen, samalla omia ryhmänohjaustaitojani kehittäen.
Toimintapäivän kesto oli kolme tuntia yhden päivän aikana. Toimintapäivään osallistui yhteensä viisi perhettä, yhdeksän vanhempaa ja kymmenen lasta. Lapset olivat iältään 7-14-vuotiaita ja heistä viisi oli erityistä tukea tarvitsevia. Toimintapäivän aikana perheet suorittivat erilaisia tehtäviä ulkona, askartelivat ja paistoivat makkaraa. Lapsille oli järjestetty ohjattu leikkituokio sillä aikaa kun vanhemmat saivat aikaa vertaistukeen muiden vanhempien kanssa. Saadun palautteen mukaan päivä koettiin hyödylliseksi koko perheelle. Ryhmänojaustaitojamme pidettiin hyvinä. Halusin järjestää koko perheelle suunnatun toimintapäivän erityistä tukea tarvitseville lapsille ja heidän perheilleen, koska mielestäni koko perheen ulkoilutapahtumia ja vanhemmille mahdollisuutta vertaistukeen ei järjestetä usein.
Kehittämisehdotuksena erityistä tukea tarvitseville lapsille ja heidän perheilleen voitaisiin järjestää tapahtumia vertaistuen merkeissä. Erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmille voisi myös tarjota mahdollisuutta vertaistukeen, esimerkiksi järjestämällä kahvihetkiä muutaman kerran kuukaudessa.