Liiketoimintasuunnitelma take away -pastaravintolalle
Köri, Jesse; Lehtola, Elina (2012)
Köri, Jesse
Lehtola, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716903
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä liiketoimintasuunnitelma Helsinkiin perustettavalle take away -pastaravintolalle. Tarkoituksena liiketoimintasuunnitelman pohjalta perustaa tulevaisuudessa ravintola Fapa. Opinnäytetyö oli hyödyksi tekijöilleen, jotka ovat kiinnostuneet yrittämisestä. Työ antoi kokonaisvaltaisen kuvan liiketoimintasuunnitelman tekemisestä perustettavaa ravintolaa varten.
Opinnäytetyön punaisena lankana toimivat keskeiset käsitteet luovat työlle teoreettisen viite-kehyksen. Työmme kannalta keskeisimpiä käsitteitä ovat yritys ja yrittäjyys, asiakaslähtöinen palvelu ja liiketoimintasuunnitelma, jonka jaoimme liiketoiminnan suunnitteluun ja rakenta-miseen. Yritystoiminnan ja yrittäjyyden pohtiminen ovat keskeisiä asioita, kun ollaan ryhtymässä yrittäjiksi. Käsitteiden pohdinta tuli vastaan useammassa tilanteessa niin liiketoiminnan suunnittelu- kuin rakentamisvaiheessakin. Palvelun asiakaslähtöisyys tuli huomioida rakentamisvaiheessa, jolloin konseptin toimivuutta konkretisoitiin.
Opinnäytetyöprosessin aikana hankittiin tutkimusmenetelmiä apuna käyttäen aineistoa liike-toimintasuunnitelmaa varten. Käytetyt menetelmät olivat havainnointi ja benchmarkkaus. Saatujen aineistojen perusteella rakennettiin liiketoimintasuunnitelmaan asiakkaan palvelupolku ja yksityiskohtainen kilpailutilanneanalyysi sekä realistinen SWOT-analyysi.
Valmis liiketoimintasuunnitelma sisältää kattavan suunnitelman ja tähän tarvittavat liitteet ravintolan liiketoimintaa varten. Laadittu liiketoimintasuunnitelma tehtiin helposti lähestyttäväksi mahdollisia rahoittajia ajatellen. Liiketoimintasuunnitelman arvioi liiketoimintaan perehtynyt Laurean lehtori, joka totesi suunnitelman monipuoliseksi sekä hyödylliseksi.
Opinnäytetyön punaisena lankana toimivat keskeiset käsitteet luovat työlle teoreettisen viite-kehyksen. Työmme kannalta keskeisimpiä käsitteitä ovat yritys ja yrittäjyys, asiakaslähtöinen palvelu ja liiketoimintasuunnitelma, jonka jaoimme liiketoiminnan suunnitteluun ja rakenta-miseen. Yritystoiminnan ja yrittäjyyden pohtiminen ovat keskeisiä asioita, kun ollaan ryhtymässä yrittäjiksi. Käsitteiden pohdinta tuli vastaan useammassa tilanteessa niin liiketoiminnan suunnittelu- kuin rakentamisvaiheessakin. Palvelun asiakaslähtöisyys tuli huomioida rakentamisvaiheessa, jolloin konseptin toimivuutta konkretisoitiin.
Opinnäytetyöprosessin aikana hankittiin tutkimusmenetelmiä apuna käyttäen aineistoa liike-toimintasuunnitelmaa varten. Käytetyt menetelmät olivat havainnointi ja benchmarkkaus. Saatujen aineistojen perusteella rakennettiin liiketoimintasuunnitelmaan asiakkaan palvelupolku ja yksityiskohtainen kilpailutilanneanalyysi sekä realistinen SWOT-analyysi.
Valmis liiketoimintasuunnitelma sisältää kattavan suunnitelman ja tähän tarvittavat liitteet ravintolan liiketoimintaa varten. Laadittu liiketoimintasuunnitelma tehtiin helposti lähestyttäväksi mahdollisia rahoittajia ajatellen. Liiketoimintasuunnitelman arvioi liiketoimintaan perehtynyt Laurean lehtori, joka totesi suunnitelman monipuoliseksi sekä hyödylliseksi.