Myyntityö ja motivaatio urheilukaupan alalla : case Sportia World
Liewendahl, Lauri (2012)
Liewendahl, Lauri
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716901
Tiivistelmä
Kaupan alalla myyntityö on monitahoista myynti- ja asiakaspalvelutilanteiden hallintaa. Erikoistavarakaupoissa ja erityisesti urheilukaupoissa myyjien tehtävänä on henkilökohtaisen myyntityön avulla esitellä ja myydä mahdollisimman paljon yrityksen tuotteita. Hyvän henkilökohtaisen myyntityön toteutumiseksi myyjä kuitenkin tarvitsee erilaisia motivoitumisvirikkeitä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee motivaatiota myyjien näkökulmasta urheilukauppa Sportia World:ssä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä on Sportia Worldin osa-aikaisten myyjien motivaation nykytila. Lisäksi pyrittiin kartoittamaan mielipiteitä yrityksen palkkausjärjestelmästä, palkitsemisesta, koulutuksesta ja työhyvinvoinnista sekä selvittämään tulisiko näitä tekijöitä kehittää. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Sportia World.
Työn teoriaosassa käsiteltiin erikoistavarakauppaa, myyntityön erityispiirteitä urheilukaupan alalla ja motivaatiota. Motivaatiota koskevassa luvussa esiteltiin tarkemmin sisäistä ja ulkoista motivaatiota, työmotivaatiota, sitouttamista sekä sisäisiä ja ulkoisia motivaatiotekijöitä, jotka vaikuttavat henkilökohtaisen myyntityön onnistumiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisina teemahaastatteluina, joihin osallistuivat Sportia Worldin osa-aikaiset myyjät. Tutkimuksen tulosten perusteella myyjien työmotivaatiossa oli puutteita. Haastateltavat kokivat palkitsemisen vaikuttavan työmotivaatioon. Palkitsemistavoista merkittävimmiksi koettiin vastuualueiden lisääminen ja palaute työstä. Etenkin kiitosta ja kannustusta kaivattiin nykyistä enemmän. Vastaajat olivat melko tyytymättömiä koulutuksen vähyyteen sekä kauppiaiden ja myyjien väliseen vuorovaikutukseen. Sportia World:ssä tapahtuva myyntityö koettiin kuitenkin pääasiassa mielekkääksi ja palkkausjärjestelmä toimivaksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan ehdottaa joitakin kehitysehdotuksia. Sportia Worldin tulisi panostaa enemmän myyjien aineettomaan palkitsemiseen, perehdyttämiseen ja koulutusmahdollisuuksien tarjoamiseen sekä parempaan tiedonkulkuun. Palkitsemista tulisi kehittää ottamalla käyttöön uusia palkitsemistapoja. Etenkin palautetta ja tunnustusta tulisi antaa enemmän. Lisäksi myyjät toivoivat kehityskeskustelujen ja viikkopalavereiden aloittamista Sportia World:ssä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee motivaatiota myyjien näkökulmasta urheilukauppa Sportia World:ssä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä on Sportia Worldin osa-aikaisten myyjien motivaation nykytila. Lisäksi pyrittiin kartoittamaan mielipiteitä yrityksen palkkausjärjestelmästä, palkitsemisesta, koulutuksesta ja työhyvinvoinnista sekä selvittämään tulisiko näitä tekijöitä kehittää. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Sportia World.
Työn teoriaosassa käsiteltiin erikoistavarakauppaa, myyntityön erityispiirteitä urheilukaupan alalla ja motivaatiota. Motivaatiota koskevassa luvussa esiteltiin tarkemmin sisäistä ja ulkoista motivaatiota, työmotivaatiota, sitouttamista sekä sisäisiä ja ulkoisia motivaatiotekijöitä, jotka vaikuttavat henkilökohtaisen myyntityön onnistumiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisina teemahaastatteluina, joihin osallistuivat Sportia Worldin osa-aikaiset myyjät. Tutkimuksen tulosten perusteella myyjien työmotivaatiossa oli puutteita. Haastateltavat kokivat palkitsemisen vaikuttavan työmotivaatioon. Palkitsemistavoista merkittävimmiksi koettiin vastuualueiden lisääminen ja palaute työstä. Etenkin kiitosta ja kannustusta kaivattiin nykyistä enemmän. Vastaajat olivat melko tyytymättömiä koulutuksen vähyyteen sekä kauppiaiden ja myyjien väliseen vuorovaikutukseen. Sportia World:ssä tapahtuva myyntityö koettiin kuitenkin pääasiassa mielekkääksi ja palkkausjärjestelmä toimivaksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan ehdottaa joitakin kehitysehdotuksia. Sportia Worldin tulisi panostaa enemmän myyjien aineettomaan palkitsemiseen, perehdyttämiseen ja koulutusmahdollisuuksien tarjoamiseen sekä parempaan tiedonkulkuun. Palkitsemista tulisi kehittää ottamalla käyttöön uusia palkitsemistapoja. Etenkin palautetta ja tunnustusta tulisi antaa enemmän. Lisäksi myyjät toivoivat kehityskeskustelujen ja viikkopalavereiden aloittamista Sportia World:ssä.