Kauppiasyrittäjyys - työväline yrittäjätoiminnan mahdollisuuksien arviointiin
Möller-Aaltonen, Sanna (2012)
Möller-Aaltonen, Sanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716894
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia työväline yrittäjätoiminnan mahdollisuuksien arviointiin kauppiasyrittäjyyden näkökulmasta. Myynnin ammattitutkinnon valinnainen tutkinnon osa, kauppiasyrittäjätoiminnan käynnistäminen, koostuu yhdestä ammattitaitovaatimuksesta, osaa toimia kauppiasyrittäjänä. Ammattitaitovaatimus sisältää kolme arvioinnin kohdetta, yrittäjätoiminnan mahdollisuuksien arviointi, liikeidean täsmentäminen ja liiketoimintasuunnitelman laatiminen.
Näyttötutkinnon suorittajan ammattitaito arvioidaan aidoissa työympäristöissä ja -tilanteissa. Arviointi tehdään vertaamalla tutkintosuoritusta tutkinnon perusteissa määriteltyihin arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin. Haasteena ovat kriteerien erilainen tulkinta ja arvioijien erilaiset näkemykset hyväksytystä suorituksesta. Työväline auttaa hyväksytyn suorituksen havaitsemista, edistää oikeudenmukaista arviointia ja varmistaa arvioinnin tasalaatuisuuden tutkintotilaisuuksien välillä.
Yrittäjätoiminnan mahdollisuuksien arviointi -työvälineen kehittäminen edellytti kauppiasyrittäjien ja yrittäjäkouluttajien teemahaastatteluiden toteuttamista. Haastatteluissa avattiin arvioinnin kriteerit käytännön tasolle ja saatiin vastaus tutkimusongelmaan ”mikä on yrittäjätoiminnan mahdollisuuksien arvioinnin kriteerien mukainen hyväksytty taso?”
Työvälineen toimivuus ja hyödynnettävyys kartoitettiin haastattelemalla opetusalan edustajaa, yrittäjyysalan asiantuntijaa ja potentiaalista tutkinnon suorittajaa. Saadun palautteen perusteella voitiin todeta, että kehittämiselle asetetut tavoitteet saavutettiin.
Arvioinnin työvälineen kehittämisen menetelmää voi hyödyntää kaikissa näyttötutkinnoissa. Työskentelymalli sopii myös opetusmenetelmäksi tutkintoon valmistavissa koulutuksissa ja luontevaksi tavaksi siirtää hiljaista tietoa käytännön työelämästä opetustilanteisiin.
Näyttötutkinnon suorittajan ammattitaito arvioidaan aidoissa työympäristöissä ja -tilanteissa. Arviointi tehdään vertaamalla tutkintosuoritusta tutkinnon perusteissa määriteltyihin arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin. Haasteena ovat kriteerien erilainen tulkinta ja arvioijien erilaiset näkemykset hyväksytystä suorituksesta. Työväline auttaa hyväksytyn suorituksen havaitsemista, edistää oikeudenmukaista arviointia ja varmistaa arvioinnin tasalaatuisuuden tutkintotilaisuuksien välillä.
Yrittäjätoiminnan mahdollisuuksien arviointi -työvälineen kehittäminen edellytti kauppiasyrittäjien ja yrittäjäkouluttajien teemahaastatteluiden toteuttamista. Haastatteluissa avattiin arvioinnin kriteerit käytännön tasolle ja saatiin vastaus tutkimusongelmaan ”mikä on yrittäjätoiminnan mahdollisuuksien arvioinnin kriteerien mukainen hyväksytty taso?”
Työvälineen toimivuus ja hyödynnettävyys kartoitettiin haastattelemalla opetusalan edustajaa, yrittäjyysalan asiantuntijaa ja potentiaalista tutkinnon suorittajaa. Saadun palautteen perusteella voitiin todeta, että kehittämiselle asetetut tavoitteet saavutettiin.
Arvioinnin työvälineen kehittämisen menetelmää voi hyödyntää kaikissa näyttötutkinnoissa. Työskentelymalli sopii myös opetusmenetelmäksi tutkintoon valmistavissa koulutuksissa ja luontevaksi tavaksi siirtää hiljaista tietoa käytännön työelämästä opetustilanteisiin.