Brand renewal and developing member services in a non-profit organization
Ilmonen, Riikka (2012)
Ilmonen, Riikka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716884
Tiivistelmä
Aito HSO ry (ent. Tradenomi HSO Sihteerit ry) on ammattijärjestö, non-profitorganisaatio, joka muutti nimeään ja ilmettään vuonna 2011.
Tässä opinnäytetyössä yritetään selvittää järjestön jäsenten mielipiteitä tapahtuneisiin uudistuksiin sekä jäsenten mielipiteitä Aito HSO:n tarjoamiin jäsenpalveluihin, joita ovat mm. erilaiset tapahtumat, koulutukset ja alennukset.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimustapaa käyttäen jäsenkyselynä marras-joulukuussa 2011 Webropol-lomakkeen avulla, joka lähetettiin koko jäsenistölle sähköpostitse. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 344 henkilöä. Kysely sisälsi myös useita avoimia kommenttikenttiä, joissa kysyttiin yksityiskohtaisia mielipiteitä uudistuksista.
Kaiken kaikkiaan tulokset osoittavat, että nimi-ja ilmeuudistus on ollut onnistunut prosessi myös jäsenistön mielestä, kun yli 70% vastanneista valitsi vaihtoehdon ’erinomainen’ tai ’hyvä’ tämän osion kaikissa kolmessa kysymyksessä. Myös jäsenpalveluiden nykyiseen määrään oltiin tyytyväisiä, sillä yli 86% vastaajista piti määrää sopivana.
Vapaat kommentit mahdollistivat suositusten tekemisen järjestölle sen tulevaisuutta ajatellen. Tutkija antaa kolmenlaisia suosituksia Aito HSO:lle; ensinnäkin, kehitysehdotuksia Aito HSO:n jäsenlehti Aidolle ja järjestön nettisivuille; toiseksi, jäsenpalveluiden määrän lisäämisen eläköityneille tai vanhemmille jäsenille ja erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuville jäsenille; sekä kolmanneksi uuden brändin jatkuvan seurannan.
Tässä opinnäytetyössä yritetään selvittää järjestön jäsenten mielipiteitä tapahtuneisiin uudistuksiin sekä jäsenten mielipiteitä Aito HSO:n tarjoamiin jäsenpalveluihin, joita ovat mm. erilaiset tapahtumat, koulutukset ja alennukset.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimustapaa käyttäen jäsenkyselynä marras-joulukuussa 2011 Webropol-lomakkeen avulla, joka lähetettiin koko jäsenistölle sähköpostitse. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 344 henkilöä. Kysely sisälsi myös useita avoimia kommenttikenttiä, joissa kysyttiin yksityiskohtaisia mielipiteitä uudistuksista.
Kaiken kaikkiaan tulokset osoittavat, että nimi-ja ilmeuudistus on ollut onnistunut prosessi myös jäsenistön mielestä, kun yli 70% vastanneista valitsi vaihtoehdon ’erinomainen’ tai ’hyvä’ tämän osion kaikissa kolmessa kysymyksessä. Myös jäsenpalveluiden nykyiseen määrään oltiin tyytyväisiä, sillä yli 86% vastaajista piti määrää sopivana.
Vapaat kommentit mahdollistivat suositusten tekemisen järjestölle sen tulevaisuutta ajatellen. Tutkija antaa kolmenlaisia suosituksia Aito HSO:lle; ensinnäkin, kehitysehdotuksia Aito HSO:n jäsenlehti Aidolle ja järjestön nettisivuille; toiseksi, jäsenpalveluiden määrän lisäämisen eläköityneille tai vanhemmille jäsenille ja erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuville jäsenille; sekä kolmanneksi uuden brändin jatkuvan seurannan.