Tasapainoilua journalismin ja mainonnan rajoilla : Paikallisjournalismin toimintaperiaatteet kaupunkilehti Lounais-Lapissa
Aula, Minna (2012)
Aula, Minna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716831
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia kaupunkilehtien kaksoismarkkinoiden käytännön vaikutuksia lehden journalistisessa toimittajan työssä. Pohdin käytännön kokemuksen kautta lehden juttuihin vaikuttavia tekijöitä ja etsin vastauksia kysymyksiin: Miten mainosmyynti ja lehden journalistinen sisältö vaikuttavat toisiinsa, millä perusteella valitaan lehdessä julkaistavat jutut ja miten kaupunkilehden taloudellinen tulos syntyy?
Kaupunkilehden toimintalogiikka perustuu yksinkertaiseen ansaintalogiikkaan, joka on taloudellisen voiton tekeminen mainostilan myynnillä lehdessä. Saadakseen lisää mainostajia lehden täytyy myös tarjota lukijoille kiinnostavaa sisältöä. Kaksoismarkkina-käsitteellä tarkoitetaan lukijakunnan ja mainostajien välistä kanssakäymistä ja siihen väliin sijoittuvia mainoksenomaisia juttuja.
Hyödynsin kokemuksiani kaupunkilehti Lounais-Lapin avustajana ja kesän 2012 harjoittelijana etsiessäni vastauksia kaupunkilehden journalistiseen toimintaan. Sain enemmän ymmärrystä myös siitä, mitä on lehden teko pienessä toimituksessa ja mitkä tekijät vaikuttavat lehden tekoon.
Tutkimustuloksena selvisi, että kaupunkilehden keskeiseen sisällön tuotantoon kuuluu paikallisten uutisten ja ilmiöiden tiedottaminen. Olennaisena osana kaupunkilehtien toimintaan kuuluvat myös yrittäjät, jotka tuovat mainostuloillaan lehden taloudellisen tuloksen mutta tarjoavat myös journalistiseen sisältöön aiheita. Kaupunkilehden päätoimittaja on vastuussa sisällön journalistisuudesta, ja hänen tehtävänsä on karsia piilomainonta pois. Kaupunkilehti toimii harmaalla alueella, jossa mainostajille luodaan mahdollisuuksia saavuttaa potentiaalinen kohderyhmä tekstin ja mainosten kautta.
Kaupunkilehden toimintalogiikka perustuu yksinkertaiseen ansaintalogiikkaan, joka on taloudellisen voiton tekeminen mainostilan myynnillä lehdessä. Saadakseen lisää mainostajia lehden täytyy myös tarjota lukijoille kiinnostavaa sisältöä. Kaksoismarkkina-käsitteellä tarkoitetaan lukijakunnan ja mainostajien välistä kanssakäymistä ja siihen väliin sijoittuvia mainoksenomaisia juttuja.
Hyödynsin kokemuksiani kaupunkilehti Lounais-Lapin avustajana ja kesän 2012 harjoittelijana etsiessäni vastauksia kaupunkilehden journalistiseen toimintaan. Sain enemmän ymmärrystä myös siitä, mitä on lehden teko pienessä toimituksessa ja mitkä tekijät vaikuttavat lehden tekoon.
Tutkimustuloksena selvisi, että kaupunkilehden keskeiseen sisällön tuotantoon kuuluu paikallisten uutisten ja ilmiöiden tiedottaminen. Olennaisena osana kaupunkilehtien toimintaan kuuluvat myös yrittäjät, jotka tuovat mainostuloillaan lehden taloudellisen tuloksen mutta tarjoavat myös journalistiseen sisältöön aiheita. Kaupunkilehden päätoimittaja on vastuussa sisällön journalistisuudesta, ja hänen tehtävänsä on karsia piilomainonta pois. Kaupunkilehti toimii harmaalla alueella, jossa mainostajille luodaan mahdollisuuksia saavuttaa potentiaalinen kohderyhmä tekstin ja mainosten kautta.