Matalan kynnyksen palvelu edistämässä lapsiperheiden hyvinvointia : asiakkaiden ja yhteistyötahojen näkemyksiä Salon kaupungin varhaisesta perhetyöstä
Mäkelä, Mira; Mört, Emmi (2012)
Mäkelä, Mira
Mört, Emmi
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716826
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille asiakkaiden ja palvelun piirissä tilaajatahona toimivien työntekijöiden näkemyksiä Salon kaupungin varhaisesta perhetyöstä. Tutkimuksen avulla varhaista perhetyötä voidaan kehittää asiakas- ja yhteistyötaholähtöisesti. Salon kaupungin varhainen perhetyö toimii pilottihankkeena Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeessa. Hanke pyrkii lisäämään asiakasosallisuutta palveluissa, painottamaan varhaista tukea ja ongelmien ennaltaehkäisyä sekä kehittämään yhteistyötä tukevia palvelurakenteita. Hanke toteuttaa valtakunnallista sosiaali- ja terveysministeriön Kaste-ohjelmaa, jolla uudistetaan suomalaista sosiaali- ja terveyspolitiikkaa.
Teoriapohjana käsiteltiin perheen muuttuvaa asemaa yhteiskunnassa sekä perhetyön lähtökohtia ja jäsentelytapoja. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa toimi teemahaastattelu, johon osallistui viisi varhaisen perhetyön asiakasta ja viisi Salon kaupungin työntekijää. Aineisto käsiteltiin sisällönanalyysin avulla tutkimustehtävien mukaan. Tutkimustehtävät pyrkivät tuomaan esiin haastateltavien näkemyksiä varhaisen perhetyön sisällöstä, asiakkuuteen johtaneista syistä, perhetyön vaikuttavuudesta, asiakaslähtöisyydestä ja kehittämiskohteista. Keskeisimmiksi tutkimustuloksiksi nousivat molemmissa tutkimusjoukoissa tyytyväisyys palvelua kohtaan. Varhainen perhetyö koettiin perheissä voimauttavana ja työntekijät näkivät palvelun vähentävän oman työnsä kuormittavuutta. Työntekijät näkivät asiakaslähtöisyyden perhetyön lähtökohtana. Asiakkaat kertoivat tulleensa kuulluksi ja saaneensa vaikuttaa perhetyön laatuun. Varhainen perhetyö oli haasteltavien mukaan nopeasti saatava matalan kynnyksen palvelu. Kehittämiskohteiksi kaikki haastateltavat esittivät muun muassa resurssien lisäämisen. Yhteistyötahot toivoivat perhetyöntekijöiden jalkautuvan enemmän lapsiperheiden palveluihin, jotta varhainen perhetyö tulisi tunnetummaksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä varhaisen perhetyön vastaavan tämän päivän palvelutarpeeseen. Varhainen perhetyö tulisi juurruuttaa palvelujärjestelmään. Korjaavan työn sijasta sijoittaminen ennaltaehkäiseviin palveluihin on taloudellisempaa ja asiakaslähtöisempää. Perusteluja ennaltaehkäisevän työn vaikuttavuudesta on esitetty vähän, joten olisi toivottavaa lisätä tutkimuksia aiheesta.
Teoriapohjana käsiteltiin perheen muuttuvaa asemaa yhteiskunnassa sekä perhetyön lähtökohtia ja jäsentelytapoja. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa toimi teemahaastattelu, johon osallistui viisi varhaisen perhetyön asiakasta ja viisi Salon kaupungin työntekijää. Aineisto käsiteltiin sisällönanalyysin avulla tutkimustehtävien mukaan. Tutkimustehtävät pyrkivät tuomaan esiin haastateltavien näkemyksiä varhaisen perhetyön sisällöstä, asiakkuuteen johtaneista syistä, perhetyön vaikuttavuudesta, asiakaslähtöisyydestä ja kehittämiskohteista. Keskeisimmiksi tutkimustuloksiksi nousivat molemmissa tutkimusjoukoissa tyytyväisyys palvelua kohtaan. Varhainen perhetyö koettiin perheissä voimauttavana ja työntekijät näkivät palvelun vähentävän oman työnsä kuormittavuutta. Työntekijät näkivät asiakaslähtöisyyden perhetyön lähtökohtana. Asiakkaat kertoivat tulleensa kuulluksi ja saaneensa vaikuttaa perhetyön laatuun. Varhainen perhetyö oli haasteltavien mukaan nopeasti saatava matalan kynnyksen palvelu. Kehittämiskohteiksi kaikki haastateltavat esittivät muun muassa resurssien lisäämisen. Yhteistyötahot toivoivat perhetyöntekijöiden jalkautuvan enemmän lapsiperheiden palveluihin, jotta varhainen perhetyö tulisi tunnetummaksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä varhaisen perhetyön vastaavan tämän päivän palvelutarpeeseen. Varhainen perhetyö tulisi juurruuttaa palvelujärjestelmään. Korjaavan työn sijasta sijoittaminen ennaltaehkäiseviin palveluihin on taloudellisempaa ja asiakaslähtöisempää. Perusteluja ennaltaehkäisevän työn vaikuttavuudesta on esitetty vähän, joten olisi toivottavaa lisätä tutkimuksia aiheesta.