Ostolaskujen sähköisen kierrätyksen tehostaminen Avaus Consulting Oy:ssä
Pelkonen, Heidi (2012)
Pelkonen, Heidi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716816
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on laskujen sähköisen käsittelyprosessi ja sen tehostaminen hyödyntäen jo olemassa olevia järjestelmiä kohdeyrityksessä. Tarkoituksena oli analy-soida nykyistä käsittelyprosessia, sekä identifioida toimenpiteitä, joiden avulla prosessia voidaan edelleen kehittää. Tutkimus tehtiin kohdeyritykselle toimeksiantona.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehostaa laskujen kierrätystä. Tavoitteena oli myös sel-vittää laskujen kierrätyksen ongelmakohtia, sekä yksinkertaistaa prosessia ja yhtenäistää toimintatapoja yrityksen sisällä. Yhtenä tavoitteena oli myös lyhentää laskujen kierrätys-aikaa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sähköistä taloushallintoa, -prosesseja, osto- ja myyntireskontraa sekä laskutusta. Empiirinen osio on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, haastattelemalla kohdeyrityksen työnteki-jöitä sekä Avaus Consulting Oy:n ostoreskontrapalvelun edustajaa joka toimii myös yrityksen tilintarkastajana. Työssä on käytetty hyväksi myös tutkijan omaa havainnointia ja kokemuksia yrityksessä.
Tutkimuksen tuloksena syntyi uusi prosessikaavio ostolaskujen kierrätystä sekä yritykselle suunnattu taloushallinnon ohjeistus ostolaskujen käsittelystä. Uusi käytäntö esiteltiin henkilöstölle aamupalaverissa, sekä koulutettiin uuteen käytäntöön.
Työntekijöiden työnkuvat selkeytyvät uuden mallin myötä, laskujen kierto nopeutui eikä laskuja kierrätetä turhaan usealla ihmisellä yrityksen sisällä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehostaa laskujen kierrätystä. Tavoitteena oli myös sel-vittää laskujen kierrätyksen ongelmakohtia, sekä yksinkertaistaa prosessia ja yhtenäistää toimintatapoja yrityksen sisällä. Yhtenä tavoitteena oli myös lyhentää laskujen kierrätys-aikaa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sähköistä taloushallintoa, -prosesseja, osto- ja myyntireskontraa sekä laskutusta. Empiirinen osio on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, haastattelemalla kohdeyrityksen työnteki-jöitä sekä Avaus Consulting Oy:n ostoreskontrapalvelun edustajaa joka toimii myös yrityksen tilintarkastajana. Työssä on käytetty hyväksi myös tutkijan omaa havainnointia ja kokemuksia yrityksessä.
Tutkimuksen tuloksena syntyi uusi prosessikaavio ostolaskujen kierrätystä sekä yritykselle suunnattu taloushallinnon ohjeistus ostolaskujen käsittelystä. Uusi käytäntö esiteltiin henkilöstölle aamupalaverissa, sekä koulutettiin uuteen käytäntöön.
Työntekijöiden työnkuvat selkeytyvät uuden mallin myötä, laskujen kierto nopeutui eikä laskuja kierrätetä turhaan usealla ihmisellä yrityksen sisällä.