"Kyllä minä Somali laske, ei Suomi" : numeropajan ohjaajan opas
Pirttisalo, Kaisa (2012)
Pirttisalo, Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716813
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö kuvaa prosessia, jonka tuloksena syntyi ohjaajan opas maahanmuuttajien matemaattistenperus taitojen parantamiseksi toimivalle ryhmälle. Opas koottiin Turun Sosiaali- ja terveystoimen Ulkomaalaistoimiston alaisuudessa olevan Koto-toiminnan käyttöön. Kohderyhmänä ovat pääasiallisesti olleet maahanmuuttaja-kotiäidit, joiden suomen kielen taito on heikko ja joiden koulutustausta on vähäinen.
Työssä lähestytään ryhmän ohjausta kulttuurien välisen vuorovaikutuksen viitekehyksessä. Tarkoituksena on matematiikan sitominen oppijan jokapäiväiseen toimintaympäristöön tavalla, joka auttaa hänen voimaantumistaan ja elämänhallinnan tunnettaan samanaikaisesti kotoutumisprosessin etenemisen kanssa. Oppaan kokoamisen yhteydessä on kuvattu monikulttuurisen vuorovaikutuksen mukanaan tuomia haasteita ryhmänohjauksessa, aikuisten kotoutumiskoulutuksen ja suomenkielen polkuja ja tavoitteita Suomessa, samoin kuin matemaattisen ajattelun teoriaa ja matematiikan oppimisen ongelmia maahanmuuttaja-äitien kannalta katsottuna.
Itse Numeropajan ohjaajan opas sisältää ohjeita matemaattispainotteisen ryhmän vetämiseen, esimerkkitehtäviä peruslaskutoimituksista, aika-käsitteeseen liittyvää materiaalia ja apuneuvoja matematiikan käsitteiden havainnollistamiseen. Lisäksi oppaassa esitetään opetussuunnitelma ryhmälle tuntien rakennesuunnitelma esimerkin ja arvioinnin mallien kanssa
Työssä lähestytään ryhmän ohjausta kulttuurien välisen vuorovaikutuksen viitekehyksessä. Tarkoituksena on matematiikan sitominen oppijan jokapäiväiseen toimintaympäristöön tavalla, joka auttaa hänen voimaantumistaan ja elämänhallinnan tunnettaan samanaikaisesti kotoutumisprosessin etenemisen kanssa. Oppaan kokoamisen yhteydessä on kuvattu monikulttuurisen vuorovaikutuksen mukanaan tuomia haasteita ryhmänohjauksessa, aikuisten kotoutumiskoulutuksen ja suomenkielen polkuja ja tavoitteita Suomessa, samoin kuin matemaattisen ajattelun teoriaa ja matematiikan oppimisen ongelmia maahanmuuttaja-äitien kannalta katsottuna.
Itse Numeropajan ohjaajan opas sisältää ohjeita matemaattispainotteisen ryhmän vetämiseen, esimerkkitehtäviä peruslaskutoimituksista, aika-käsitteeseen liittyvää materiaalia ja apuneuvoja matematiikan käsitteiden havainnollistamiseen. Lisäksi oppaassa esitetään opetussuunnitelma ryhmälle tuntien rakennesuunnitelma esimerkin ja arvioinnin mallien kanssa