"EI OLE MAAILMASSA TOISTA, MINUN MOISTA" Vuorovaikutusleikki lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukena päiväkodissa
Peräkylä, Heini; Saksman, Sanni (2012)
Peräkylä, Heini
Saksman, Sanni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716751
Tiivistelmä
Laadullisen opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla vuorovaikutusleikkiryhmän toiminnan merkityksiä viiden 5-7-vuotiaan ryhmään osallistuvan lapsen sosioemotionaaliselle kehitykselle. Vuorovaikutusleikki on aikuisjohtoista, strukturoitua ja leikkimielistä toimintaa, jonka periaatteiden avulla pyritään tukemaan muun muassa lapsen myönteisen minäkäsityksen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jyväskylän kaupunki ja tutkimus toteutettiin eräässä jyväskyläläisessä päiväkodissa. Opinnäytetyön työelämäohjaajana oli kaupungin erityislastentarhanopettaja.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella lasten sosioemotionaalista kehitystä vuorovaikutusleikkiryhmässä ja sitä, voidaanko lasten ryhmätoimintaan osallistumisella tukea lasten kehitystä myös päiväkodin arjessa. Vuorovaikutusleikkiryhmäkerroilla lasten kehitystä tutkittiin osallistuvan havainnoinnin keinoin kirjoittamalla lasten toiminnasta lapsikohtaista havainnointipäiväkirjaa. Päiväkodin arjessa näkyvää kehitystä tutkittiin päiväkodin kasvattajille osoitetun kyselylomakkeen avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että vuorovaikutusleikkitoiminnalla oli merkitystä lasten sosioemotionaaliselle kehitykselle. Tuloksissa korostui lasten tunteiden säätelyn ja toiminnanohjauksen kehittyminen sekä lasten rohkaistuminen vertaissuhteissa toimimiseen. Vuorovaikutusleikillä voitiin vahvistaa sekä lasten kykyä vastaanottaa hoivaa että luottaa itseensä ja muihin. Päiväkodin arjessa kehitystä ilmeni vain muutaman lapsen kohdalla. Tutkimustuloksiin heijastui lasten yksilöllisten tuen tarpeiden ja voimavarojen erilaisuus ja tilannesidonnaiset tekijät.
Opinnäytetyö antaa varhaiskasvatuksen työntekijöille ja vuorovaikutusleikkiohjaajille ajankohtaista tietoa menetelmän mahdollisuuksista tukea lapsen sosioemotionaalista kehitystä. Yksityiskohtaiset kuvaukset lasten haasteista ja niiden tukemisesta menetelmän avulla antavat konkreettisia esimerkkejä menetelmän käytöstä.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella lasten sosioemotionaalista kehitystä vuorovaikutusleikkiryhmässä ja sitä, voidaanko lasten ryhmätoimintaan osallistumisella tukea lasten kehitystä myös päiväkodin arjessa. Vuorovaikutusleikkiryhmäkerroilla lasten kehitystä tutkittiin osallistuvan havainnoinnin keinoin kirjoittamalla lasten toiminnasta lapsikohtaista havainnointipäiväkirjaa. Päiväkodin arjessa näkyvää kehitystä tutkittiin päiväkodin kasvattajille osoitetun kyselylomakkeen avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että vuorovaikutusleikkitoiminnalla oli merkitystä lasten sosioemotionaaliselle kehitykselle. Tuloksissa korostui lasten tunteiden säätelyn ja toiminnanohjauksen kehittyminen sekä lasten rohkaistuminen vertaissuhteissa toimimiseen. Vuorovaikutusleikillä voitiin vahvistaa sekä lasten kykyä vastaanottaa hoivaa että luottaa itseensä ja muihin. Päiväkodin arjessa kehitystä ilmeni vain muutaman lapsen kohdalla. Tutkimustuloksiin heijastui lasten yksilöllisten tuen tarpeiden ja voimavarojen erilaisuus ja tilannesidonnaiset tekijät.
Opinnäytetyö antaa varhaiskasvatuksen työntekijöille ja vuorovaikutusleikkiohjaajille ajankohtaista tietoa menetelmän mahdollisuuksista tukea lapsen sosioemotionaalista kehitystä. Yksityiskohtaiset kuvaukset lasten haasteista ja niiden tukemisesta menetelmän avulla antavat konkreettisia esimerkkejä menetelmän käytöstä.