Myynnin, markkinoinnin ja viestinnän yhteistyö Suomessa toimivissa yrityksissä
Pulkkinen, Elisa (2012)
Pulkkinen, Elisa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716741
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty vuonna 2012 toimeksiantona Suomen myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ ry:lle. Työ on tehty osana Haaga-Helia ammattikorkeakoulun teemaryhmää nimeltä ”Myynnin, markkinoinnin ja viestinnän yhteistyön kehittäminen”.
Tämän työn tarkoituksena on ollut tehdä koontitutkimus kolmesta aiemmin tehdystä opinnäytetyöstä, joissa on tutkittu myynnin, markkinoinnin ja viestinnän yhteistyön nykytilaa sekä sen kehittämistä ja integraatiota suomalaisissa yrityksissä. Kolmessa työssä toimintoja on tutkittu ja vertailtu kaksi kerrallaan, ja tähän työhön on ollut tarkoitus saada näkökulmia kaikista kolmesta toiminnosta rinnakkain. Myynti, markkinointi ja viestintä ovat usein yrityksissä erillään toisistaan, omina osastoina. Työn tarkoitus on tutkia, kuinka näiden osastojen yhteistyö saataisiin sille tasolle, että se toisi yritykselle kilpailuedun. Tuloksia on tarkoitus hyödyntää SMKJ:n jäsenkoulutuksen kehittämiseen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään myynnin, markkinoinnin ja viestinnän tehtäviä, tavoitteita, seurantaa ja mittareita sekä niiden välistä yhteistyötä ja integraatiota.
Tulokset aiemmissa tutkimuksissa ovat yllättävän samankaltaisia. Riippumatta toiminnosta, ja siitä, minkä kahden osaston välistä yhteistyötä tutkitaan, yhteistyön haasteet ja kehitysehdotukset paljastuivat samoiksi. Työntekijöillä on halua oppia enemmän toisen osaston toimijoista ja heidän vastuualueistaan. Yleisesti työntekijät haluavat panostaa yhteistyöhön ja he kokevat voivansa vaikuttaa sen kehittämiseen. Haasteita yhteistyön kehittämisessä ovat mm. kiire, resurssien puute ja aikataulujen yhteensovittamisongelmat. Esimiehiltä toivotaan enemmän avoimuutta ja aktiivisuutta, sekä panostusta yhteisten tavoitteiden selkeyttämiseen.
Jotta integraatio näiden kolmen toiminnon välillä tapahtuisi suomalaisissa yrityksissä, toimintoja ja osastoja tulisi yhdistää ja organisaatiorakenteita muokata. Yhteistyölle tulisi myös varata enemmän aikaa ja resursseja, esimerkiksi osastojen välisten palavereiden muodossa.
Tämän työn tarkoituksena on ollut tehdä koontitutkimus kolmesta aiemmin tehdystä opinnäytetyöstä, joissa on tutkittu myynnin, markkinoinnin ja viestinnän yhteistyön nykytilaa sekä sen kehittämistä ja integraatiota suomalaisissa yrityksissä. Kolmessa työssä toimintoja on tutkittu ja vertailtu kaksi kerrallaan, ja tähän työhön on ollut tarkoitus saada näkökulmia kaikista kolmesta toiminnosta rinnakkain. Myynti, markkinointi ja viestintä ovat usein yrityksissä erillään toisistaan, omina osastoina. Työn tarkoitus on tutkia, kuinka näiden osastojen yhteistyö saataisiin sille tasolle, että se toisi yritykselle kilpailuedun. Tuloksia on tarkoitus hyödyntää SMKJ:n jäsenkoulutuksen kehittämiseen.
Työn teoriaosuudessa käsitellään myynnin, markkinoinnin ja viestinnän tehtäviä, tavoitteita, seurantaa ja mittareita sekä niiden välistä yhteistyötä ja integraatiota.
Tulokset aiemmissa tutkimuksissa ovat yllättävän samankaltaisia. Riippumatta toiminnosta, ja siitä, minkä kahden osaston välistä yhteistyötä tutkitaan, yhteistyön haasteet ja kehitysehdotukset paljastuivat samoiksi. Työntekijöillä on halua oppia enemmän toisen osaston toimijoista ja heidän vastuualueistaan. Yleisesti työntekijät haluavat panostaa yhteistyöhön ja he kokevat voivansa vaikuttaa sen kehittämiseen. Haasteita yhteistyön kehittämisessä ovat mm. kiire, resurssien puute ja aikataulujen yhteensovittamisongelmat. Esimiehiltä toivotaan enemmän avoimuutta ja aktiivisuutta, sekä panostusta yhteisten tavoitteiden selkeyttämiseen.
Jotta integraatio näiden kolmen toiminnon välillä tapahtuisi suomalaisissa yrityksissä, toimintoja ja osastoja tulisi yhdistää ja organisaatiorakenteita muokata. Yhteistyölle tulisi myös varata enemmän aikaa ja resursseja, esimerkiksi osastojen välisten palavereiden muodossa.