Ammatillisen koulutuksen hiustenpidennysten opintokokonaisuuden toteutus ja arviointi
Latvala, Laura (2012)
Latvala, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716732
Tiivistelmä
Kasvatustieteiden näkökulmat ovat vaihdelleet vuosien saatossa, koska jokainen kasvatustieteen suuntaus on ollut oman aikakautensa tuote. Nykyaikaisen, konstruktivistisen, oppimiskäsityksen mukaan jokainen rakentaa oman oppimisensa itse ja tiedon ei enää ajatella olevan vain siirrettävissä ihmiseen. Itseohjautuvuus ja ongelmanratkaisukyky kertovat opiskelijan taitotasosta, joka huomioidaan suunnitellessa hänelle tavoitteita ja opintojen toteutusta.
Tavoitteet toimivat ohjaamisen suunnannäyttäjänä ja ne luovat perustan evaluoinnille. Ammatillisessa koulutuksessa tavoitteena voidaan pitää taitoa, jota teoriatieto tukee. Arviointi kohdistetaan suorituksiin ja sen tulisi auttaa opiskelijaa saavuttamaan asetettu taitotaso. Mitä kehittyneempi opiskelija on, sitä enemmän hänelle annetaan vastuuta omasta opiskelustaan. Muuttunut käsitys oppimisprosessin luonteesta on vaikuttanut myös opettajan rooliin opetustilanteessa. Opettajan uusi rooli nähdään ohjaavana ja opettajan perustehtävä on näyttää opiskelijalle oikea suunta ja motivoida häntä. Opettajan tulee myös kyetä valitsemaan oikeanlainen opettamistapa.
Motivaation vaikutus oppimistilanteessa on suuri ja pahimmillaan motivaation puute voi johtaa oppimisen estymiseen, kun sopivia itseohjautuvuuden keinoja ei ole käytetty. Monet asiat vaikuttavat motivaatioon. Merkitykselliset tehtävät ja vastuun jako taitotason mukaan motivoivat opiskelijaa. Lisäksi arviointi voi olla motivoivaa. Arviointi motivoinnillisessa mielessä kohdistetaan joko oppimisprosessin vaiheeseen tai suunnataan se opiskelun osa-alueeseen, kuten suoritukseen tai oppimisstrategiaan.
Tämä opinnäytetyö on ollut kolmivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa on tutkittu Helsingin palvelualojen oppilaitoksesta valmistuneiden parturi-kampaajien motivaatiota. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää eri asioiden vaikutusta opiskelijoiden motivaatioon koko ammatillisen koulutuksen ajalta. Tutkimuksen tulokset voivat olla hyödyksi ammatinopettajille ja auttaa heitä opiskelijoiden motivaation tukemisessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselynä sähköpostitse. Tämän opinnäytetyön toisessa vaiheessa suunniteltiin ja toteutettiin hius-tenpidennysten opintokokonaisuus yhteistyössä Helsingin palvelualojen oppilaitoksen kanssa. Suunnittelun pohjana käytettiin motivaatiotutkimuksessa ilmi tulleita asioita. Kolmannessa vaiheessa hiustenpidennysten opintokokonaisuuden opiskelijat vastasivat kyselylomakkeeseen, jossa he arvioivat toteutettua opintokokonaisuutta. Kyselylomake sisälsi sekä asteikollisia väittämiä että avoimia kysymyksiä.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijoiden motivaatioon vaikuttaneet asiat jakautuivat osa-alueisiin, jotka koskivat toisten opiskelijoiden, opettajan, opetuksen, koulun ulkopuolisten asioiden ja muiden, kuten oppilaitoksen hallinnollisten asioiden, vaikutusta motivaatioon. Opintokokonaisuuden suunnittelussa huomioitiin monia ilmi tulleita epäkohtia. Motivaatiotutkimuksen ja opintokokonaisuuskyselyn pohjalta käsitykset hyvän opetuksen laadusta vahvistuivat. Tuloksilla on merkitystä ammatin opettamisen suunnittelemisessa tänä päivänä.
Tavoitteet toimivat ohjaamisen suunnannäyttäjänä ja ne luovat perustan evaluoinnille. Ammatillisessa koulutuksessa tavoitteena voidaan pitää taitoa, jota teoriatieto tukee. Arviointi kohdistetaan suorituksiin ja sen tulisi auttaa opiskelijaa saavuttamaan asetettu taitotaso. Mitä kehittyneempi opiskelija on, sitä enemmän hänelle annetaan vastuuta omasta opiskelustaan. Muuttunut käsitys oppimisprosessin luonteesta on vaikuttanut myös opettajan rooliin opetustilanteessa. Opettajan uusi rooli nähdään ohjaavana ja opettajan perustehtävä on näyttää opiskelijalle oikea suunta ja motivoida häntä. Opettajan tulee myös kyetä valitsemaan oikeanlainen opettamistapa.
Motivaation vaikutus oppimistilanteessa on suuri ja pahimmillaan motivaation puute voi johtaa oppimisen estymiseen, kun sopivia itseohjautuvuuden keinoja ei ole käytetty. Monet asiat vaikuttavat motivaatioon. Merkitykselliset tehtävät ja vastuun jako taitotason mukaan motivoivat opiskelijaa. Lisäksi arviointi voi olla motivoivaa. Arviointi motivoinnillisessa mielessä kohdistetaan joko oppimisprosessin vaiheeseen tai suunnataan se opiskelun osa-alueeseen, kuten suoritukseen tai oppimisstrategiaan.
Tämä opinnäytetyö on ollut kolmivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa on tutkittu Helsingin palvelualojen oppilaitoksesta valmistuneiden parturi-kampaajien motivaatiota. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää eri asioiden vaikutusta opiskelijoiden motivaatioon koko ammatillisen koulutuksen ajalta. Tutkimuksen tulokset voivat olla hyödyksi ammatinopettajille ja auttaa heitä opiskelijoiden motivaation tukemisessa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselynä sähköpostitse. Tämän opinnäytetyön toisessa vaiheessa suunniteltiin ja toteutettiin hius-tenpidennysten opintokokonaisuus yhteistyössä Helsingin palvelualojen oppilaitoksen kanssa. Suunnittelun pohjana käytettiin motivaatiotutkimuksessa ilmi tulleita asioita. Kolmannessa vaiheessa hiustenpidennysten opintokokonaisuuden opiskelijat vastasivat kyselylomakkeeseen, jossa he arvioivat toteutettua opintokokonaisuutta. Kyselylomake sisälsi sekä asteikollisia väittämiä että avoimia kysymyksiä.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijoiden motivaatioon vaikuttaneet asiat jakautuivat osa-alueisiin, jotka koskivat toisten opiskelijoiden, opettajan, opetuksen, koulun ulkopuolisten asioiden ja muiden, kuten oppilaitoksen hallinnollisten asioiden, vaikutusta motivaatioon. Opintokokonaisuuden suunnittelussa huomioitiin monia ilmi tulleita epäkohtia. Motivaatiotutkimuksen ja opintokokonaisuuskyselyn pohjalta käsitykset hyvän opetuksen laadusta vahvistuivat. Tuloksilla on merkitystä ammatin opettamisen suunnittelemisessa tänä päivänä.