Kuluttajakäyttäytyminen ryhmäostossivustoilla
Penttinen, Jussi (2012)
Penttinen, Jussi
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716681
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli ryhmämarkkinointisivustojen asiakkaille teetetyn tutkimuksen avulla selvittää ryhmäostossivustojen asiakkaiden kuluttajakäyttäytymistä ja tutustua kyseisten palveluiden toimintaan. Tutkimustuloksia hyödyntäen arvioitiin ryhmäostoskampanjoiden toimivuutta yrityksen markkinointikeinona. Tutkimuksen päämäärä oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Minkälainen on normaali ryhmäostossivustojen käyttäjä Suomessa? Mikä motivoi kuluttajia käyttämään ryhmäostospalveluita?
Teoriaosuuden käsitellään kuluttajakäyttäytymistä sekä ryhmäostamisen käsitettä ja sen toimintaperiaatetta. Lähteinä on käytetty markkinointiin, verkkoliiketoimintaan ja tutkimuksen tekemiseen liittyvää kirjallisuutta, lehtiä sekä verkkolähteitä.
Tutkimusmenetelmänä oli sosiaalisen median kautta verkossa toteutettava kvalitatiivinen kysely. Kysely tehtiin ryhmäostospalveluita käyttäneille kuluttajille ja sen tarkoituksena oli selventää heidän kuluttajakäyttäytymistään opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltyjen teorioiden avulla. Lisäksi opinnäytetyötä varten suoritettiin haastattelu esimerkkiyritys Eirikuvan edustajan kanssa.
Tuloksista voidaan päätellä, että ryhmäostoskampanjat ovat yrityksille toimiva markkinointitapa ja niillä voidaan helposti tavoittaa suuria määriä uusia potentiaalisia asiakkaita. Toisaalta ostokset jäävät kuluttajan osalta usein kertaluontoisiksi heräteostoksiksi, jolloin kampanjoilla on haasteellista luoda uusia vakioasiakassuhteita. Ryhmäostossivustojen suomalaiset käyttäjät ovat hyvin perillä verkon toimintavoista ja tietävät usein tarkkaan mistä saavat parhaan arvon rahoilleen, mutta ovat alttiita tekemään heräteostoksia. Motiivi ostoksen tekemiseen ryhmäostossivustolta, oli useimmiten tuotteen edullinen hinta, ei tuote itse.
Ryhmäostoskampanjat tulisikin nähdä markkinointikustannuksena eikä yrityksen pidä olettaa saavuttavansa niillä suuria rahallisia voittoja. Yritysten tulisi panostaa omaan markkinointiin ja asiakasrekisterinsä kasvattamiseen kampanjoiden tuoman näkyvyyden aikana.
Teoriaosuuden käsitellään kuluttajakäyttäytymistä sekä ryhmäostamisen käsitettä ja sen toimintaperiaatetta. Lähteinä on käytetty markkinointiin, verkkoliiketoimintaan ja tutkimuksen tekemiseen liittyvää kirjallisuutta, lehtiä sekä verkkolähteitä.
Tutkimusmenetelmänä oli sosiaalisen median kautta verkossa toteutettava kvalitatiivinen kysely. Kysely tehtiin ryhmäostospalveluita käyttäneille kuluttajille ja sen tarkoituksena oli selventää heidän kuluttajakäyttäytymistään opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltyjen teorioiden avulla. Lisäksi opinnäytetyötä varten suoritettiin haastattelu esimerkkiyritys Eirikuvan edustajan kanssa.
Tuloksista voidaan päätellä, että ryhmäostoskampanjat ovat yrityksille toimiva markkinointitapa ja niillä voidaan helposti tavoittaa suuria määriä uusia potentiaalisia asiakkaita. Toisaalta ostokset jäävät kuluttajan osalta usein kertaluontoisiksi heräteostoksiksi, jolloin kampanjoilla on haasteellista luoda uusia vakioasiakassuhteita. Ryhmäostossivustojen suomalaiset käyttäjät ovat hyvin perillä verkon toimintavoista ja tietävät usein tarkkaan mistä saavat parhaan arvon rahoilleen, mutta ovat alttiita tekemään heräteostoksia. Motiivi ostoksen tekemiseen ryhmäostossivustolta, oli useimmiten tuotteen edullinen hinta, ei tuote itse.
Ryhmäostoskampanjat tulisikin nähdä markkinointikustannuksena eikä yrityksen pidä olettaa saavuttavansa niillä suuria rahallisia voittoja. Yritysten tulisi panostaa omaan markkinointiin ja asiakasrekisterinsä kasvattamiseen kampanjoiden tuoman näkyvyyden aikana.