Työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät lastensuojelulaitoksessa
Koivuniemi, Satu (2012)
Koivuniemi, Satu
Vaasan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616655
Tiivistelmä
Työntekijöiden työhyvinvointi on yhteiskunnassamme paljon puhuttu aihe. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset asiat auttavat erityisesti lastensuojelulaitoksessa työskentelevää työntekijää jaksamaan työssään ja millaiset asiat puolestaan kuormittavat. Tavoitteena oli selvittää tutkimukseen osallistuvan organisaation henkilökunnan avulla yleistä näkökulmaa työhyvinvointiin vaikuttaviin tekijöihin lastensuojelulaitoksissa.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat lastensuojelu, työhyvinvointi sekä työskentely ja työhyvinvointi lasten ja nuorten parissa. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat lastensuojelu, sijaishuolto ja työhyvinvointi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin eläytymismenetelmällä, kahta kehyskertomusta käyttäen. Aineistoa analysoitaessa teorialähtöisenä sisällön analyysinä käytettiin Työkyky-talomallia ja ilmaisuja sijoitettiin alateemoihin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa esiin nousseet asiat tukivat tutkimuksen taustalla käytettyä Työkyky-talomalliteoriaa. Tutkimuksen perusteella voitiin päätellä, että merkityksellisimpiä asioita työntekijöiden työhyvinvoinnille lastensuojelulaitoksessa olivat työyhteisö ja organisaatio sekä esimiestyö ja johtaminen. Tutkimuksen perusteella samat asiat, jotka onnistuessaan tukivat työntekijän jaksamista ja vastaavasti epäonnistuessaan kuormittivat, olivat perehdyttäminen, työnohjaus, palaute, tuki, työvuorolistat, vaikeiden ja haastavien tilanteiden käsittely sekä TYKY-toiminta. Hyväksi koettiin lisäksi kouluttautumismahdollisuudet ja kuormittavaksi taas työyhteisön erimielisyydet ja ristiriidat, joihin tuli määrällisesti myös useita ilmaisuja.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat lastensuojelu, työhyvinvointi sekä työskentely ja työhyvinvointi lasten ja nuorten parissa. Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat lastensuojelu, sijaishuolto ja työhyvinvointi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin eläytymismenetelmällä, kahta kehyskertomusta käyttäen. Aineistoa analysoitaessa teorialähtöisenä sisällön analyysinä käytettiin Työkyky-talomallia ja ilmaisuja sijoitettiin alateemoihin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa esiin nousseet asiat tukivat tutkimuksen taustalla käytettyä Työkyky-talomalliteoriaa. Tutkimuksen perusteella voitiin päätellä, että merkityksellisimpiä asioita työntekijöiden työhyvinvoinnille lastensuojelulaitoksessa olivat työyhteisö ja organisaatio sekä esimiestyö ja johtaminen. Tutkimuksen perusteella samat asiat, jotka onnistuessaan tukivat työntekijän jaksamista ja vastaavasti epäonnistuessaan kuormittivat, olivat perehdyttäminen, työnohjaus, palaute, tuki, työvuorolistat, vaikeiden ja haastavien tilanteiden käsittely sekä TYKY-toiminta. Hyväksi koettiin lisäksi kouluttautumismahdollisuudet ja kuormittavaksi taas työyhteisön erimielisyydet ja ristiriidat, joihin tuli määrällisesti myös useita ilmaisuja.