Tiedonkeruun merkitys myynninedistämiselle : sohvamalliston hinnasto sisustusalan yritykselle
Willman, Vivianna (2012)
Willman, Vivianna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616640
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä myynninedistämisellä tarkoitetaan, mitkä ovat sen tavoitteet ja minkälaisilla keinoilla sitä harjoitetaan. Tämän lisäksi tarkoituksena oli näyttää, miten implisiittistä tietoa voidaan poimia organisaatiosta ja käyttää hyväksi edistäen samalla yrityksen myyntiä. Työssä käytiin läpi tarkemmin näiden kahden aiheen merkityksellisiä käsitteitä ja sitä, miten tiedonkeruuta voidaan hyödyntää organisaation toiminnassa. Informaation hyödyntämisen prosessiin toivottuna seurauksena liittyy volyymin kasvu ja myynninedistäminen, johon perehdyttiin erityisesti kohdeyrityksen näkökulmasta.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sisustusalan keskeiset asiat sekä myynninedistämisen perusasioita, tavoitteita ja tapoja. Myynninedistämisen näkökulmasta tarkasteltiin myös implisiittisen tiedon selvittämistä, muokkaamista ja jalostamista eksplisiittiseksi tiedoksi. Lopuksi käsiteltiin sen tuomista uudessa muodossa sisustusalan organisaatioon. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin menekin edistämisen ohella osaksi olemassa olevaan implisiittiseen hiljaiseksi jääneeseen tietoon, sen keräämiseen, muokkaamiseen ja hyväksikäyttöön.
Työn empiriaosa koostuu huonekalumalliston hinnastosta, jota voi tarpeen mukaan käyttää myös esitteenä asiakkaille. Hinnaston tavoitteena on helpottaa työntekijöiden tuotetietoisuutta ja parantaa myyntiä. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa myyntimateriaalin sisältö niin, että sen käyttö olisi mahdollisimman vaivatonta. Toimeksianto suoritettiin loimaalaiselle Sisustustalo Ribbonille, joka myy sisustustavaraa ja huonekaluja yksityisille henkilöille ja yritysasiakkaille.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sisustusalan keskeiset asiat sekä myynninedistämisen perusasioita, tavoitteita ja tapoja. Myynninedistämisen näkökulmasta tarkasteltiin myös implisiittisen tiedon selvittämistä, muokkaamista ja jalostamista eksplisiittiseksi tiedoksi. Lopuksi käsiteltiin sen tuomista uudessa muodossa sisustusalan organisaatioon. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin menekin edistämisen ohella osaksi olemassa olevaan implisiittiseen hiljaiseksi jääneeseen tietoon, sen keräämiseen, muokkaamiseen ja hyväksikäyttöön.
Työn empiriaosa koostuu huonekalumalliston hinnastosta, jota voi tarpeen mukaan käyttää myös esitteenä asiakkaille. Hinnaston tavoitteena on helpottaa työntekijöiden tuotetietoisuutta ja parantaa myyntiä. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa myyntimateriaalin sisältö niin, että sen käyttö olisi mahdollisimman vaivatonta. Toimeksianto suoritettiin loimaalaiselle Sisustustalo Ribbonille, joka myy sisustustavaraa ja huonekaluja yksityisille henkilöille ja yritysasiakkaille.