Kiusaamisen ehkäisy osana arjen pedagogiikkaa : kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman valmistelu Teerimäen päiväkodissa
Tuomola, Marika (2012)
Tuomola, Marika
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616620
Tiivistelmä
Kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelma laaditaan päivähoitoyksiköihin takaamaan lasten turvallisuutta ja hyvinvointia. Suunnitelman tarve on syntynyt yhteiskunnallisen tilanteemme määrittämänä, jota leimaa lisääntynyt syrjäytyminen. Tältä voidaan välttyä katkaisemalla kiusaamisen kierre jo varhaiskasvatusiässä.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli tukea Teerimäen päiväkodin kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman valmistumista. Tutkimuksella selvitettiin, miten kiusaamista tunnistetaan Jokioisten kunnan Teerimäen päiväkodissa? Miten kiusaamista ehkäisevät keinot näkyvät päiväkodin arjessa? Miten kiusaamistilanteisiin puututaan? Millä menetelmin voidaan päästä toimivaan kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelmaan? Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimusmetodeina olivat teemahaastattelu ja osallistuva havainnointi. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Jokioisten kunnan Teerimäen päiväkodin varhaiskasvattajat touko- kesäkuun 2012 aikana sekä havainnoimalla yhtä Teerimäen päiväkodin osastoa 3.5. - 15.6.2012.
Tutkimustehtävänä oli tehdä näkyväksi Teerimäen varhaiskasvatuksen henkilöstön toimintaa heille itselleen ja sen kautta edistää kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman valmistumista ja sen tavoitteita, kuten saada kiusaamisen ehkäisy sisältymään osaksi päiväkodin arjen pedagogiikkaa.
Tutkimuksesta nousi esille kasvattajien asenteiden ja yhtenäisten toimintatapojen sekä kasvatuskumppanuuden merkitys kiusaamista ehkäisevässä työssä. Tärkeäksi koettiin myös sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen opettaminen lapsille. Tunteiden tunnistaminen ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu koetaan huomattavasti merkittävämmäksi kuin numeroiden ja kirjaimien opettelu. Lapsiryhmän jatkuva havainnointi ja aikuisen aito läsnäolo mahdollistavat kiusaamistilanteiden huomaamisen ja niillä voidaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi sekä konflikti- että kiusaamistilanteiden muodostumiseen. Kiusaamisen seuraamuksia pohdittaessa tulisi huomioida, millaista tukea tilanteen molemmat osapuolet tarvitsevat.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli tukea Teerimäen päiväkodin kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman valmistumista. Tutkimuksella selvitettiin, miten kiusaamista tunnistetaan Jokioisten kunnan Teerimäen päiväkodissa? Miten kiusaamista ehkäisevät keinot näkyvät päiväkodin arjessa? Miten kiusaamistilanteisiin puututaan? Millä menetelmin voidaan päästä toimivaan kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelmaan? Tutkimus on kvalitatiivinen. Tutkimusmetodeina olivat teemahaastattelu ja osallistuva havainnointi. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Jokioisten kunnan Teerimäen päiväkodin varhaiskasvattajat touko- kesäkuun 2012 aikana sekä havainnoimalla yhtä Teerimäen päiväkodin osastoa 3.5. - 15.6.2012.
Tutkimustehtävänä oli tehdä näkyväksi Teerimäen varhaiskasvatuksen henkilöstön toimintaa heille itselleen ja sen kautta edistää kiusaamisen ehkäisyn ja puuttumisen suunnitelman valmistumista ja sen tavoitteita, kuten saada kiusaamisen ehkäisy sisältymään osaksi päiväkodin arjen pedagogiikkaa.
Tutkimuksesta nousi esille kasvattajien asenteiden ja yhtenäisten toimintatapojen sekä kasvatuskumppanuuden merkitys kiusaamista ehkäisevässä työssä. Tärkeäksi koettiin myös sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen opettaminen lapsille. Tunteiden tunnistaminen ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu koetaan huomattavasti merkittävämmäksi kuin numeroiden ja kirjaimien opettelu. Lapsiryhmän jatkuva havainnointi ja aikuisen aito läsnäolo mahdollistavat kiusaamistilanteiden huomaamisen ja niillä voidaan vaikuttaa ennaltaehkäisevästi sekä konflikti- että kiusaamistilanteiden muodostumiseen. Kiusaamisen seuraamuksia pohdittaessa tulisi huomioida, millaista tukea tilanteen molemmat osapuolet tarvitsevat.