Social Media Marketing for an Artist : Using Engagement to Build a Loyal Fan Base
Ashtiani, Jaleh (2012)
Ashtiani, Jaleh
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616603
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli välittää käytännöllisen kuvauksen siitä kuinka artisti voi kehittää parempaa näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Erityispaino on artistin ja fanien välisessä vuorovaikutuksessa ja heidän sitouttamisessa prosessin aikana. Tapauksena toimi nosteessa oleva brittiläinen laulaja-lauluntekijä Franco and the Dreadnought, jonka kanssa sosiaalisen median aktiviteettejä ja markkinointikampanjoita oli suunniteltu, toteutettu ja hallinnoitu.
Sosiaalisen median nousu ja sen keskeinen osa – sosiaalinen verkkopalvelu eivät ole ainoastaan muuttaneet vuorovaikutustapoja, mutta myös se miten artistia markkinoidaan ja promotoidaan verkossa. Musiikkimarkkinoinnin laajentuneita tapoja ovat lähentäneet artistia ja faneja, joka on tehnyt näiden kahden ryhmien välistä suhdetta henkilökohtaisemmaksi kuin koskaan aiemmin.
Opinnäytetyö kuvaa tämänkaltaisen tilanteen hyötyjä artistin näkökulmasta. Se selittää lukuisten sosiaalisen median asiantuntijoiden teorioita ja niistä syntyneiden ideoiden toteuttamista projektin aikana, sekä analysoi niiden toteutusta ja tuloksia. Toiminnan pääalueina olivat sosiaaliset verkkopalvelut Facebook ja Twitter.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus artistin sosiaalisen median näkyvyyden tehostamisesta ja musiikin markkinoimisesta fanien sitouttamisen avulla. Se tarjoaa katsauksen huomio-otettavista näkökulmista, haasteista ja mahdollisuuksista sosiaalisessa mediassa kampanjoidessa. Sen lisäksi se sisällyttää perinteisempiä markkinointitapoja osoittaakseen, että sosiaalisen median vaikutusvallasta huolimatta, se ei saa olla ainoa markkinointistrategia.
Sosiaalisen median nousu ja sen keskeinen osa – sosiaalinen verkkopalvelu eivät ole ainoastaan muuttaneet vuorovaikutustapoja, mutta myös se miten artistia markkinoidaan ja promotoidaan verkossa. Musiikkimarkkinoinnin laajentuneita tapoja ovat lähentäneet artistia ja faneja, joka on tehnyt näiden kahden ryhmien välistä suhdetta henkilökohtaisemmaksi kuin koskaan aiemmin.
Opinnäytetyö kuvaa tämänkaltaisen tilanteen hyötyjä artistin näkökulmasta. Se selittää lukuisten sosiaalisen median asiantuntijoiden teorioita ja niistä syntyneiden ideoiden toteuttamista projektin aikana, sekä analysoi niiden toteutusta ja tuloksia. Toiminnan pääalueina olivat sosiaaliset verkkopalvelut Facebook ja Twitter.
Opinnäytetyö on tapaustutkimus artistin sosiaalisen median näkyvyyden tehostamisesta ja musiikin markkinoimisesta fanien sitouttamisen avulla. Se tarjoaa katsauksen huomio-otettavista näkökulmista, haasteista ja mahdollisuuksista sosiaalisessa mediassa kampanjoidessa. Sen lisäksi se sisällyttää perinteisempiä markkinointitapoja osoittaakseen, että sosiaalisen median vaikutusvallasta huolimatta, se ei saa olla ainoa markkinointistrategia.