Ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen ammattikorkeakouluopinnoissa
Lintonen, Emmi (2012)
Lintonen, Emmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616599
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella ammatillisen asiantuntijuuden kehittymistä ammattikorkeakouluopintojen aikana. Raportissa esitellään aikaisempia laadullisia ja määrällisiä tutkimuksia asiantuntijuuden kehittymistä ja oppimista koskien. Lisäksi tutkittiin opetussuunnitelmien merkitystä opintojen edetessä. Tutkimusraportissa esitellään myös koulutuksen laatuun vaikuttavia tekijöitä, ammattikorkeakoulupedagogiikkaa ja ammattikorkeakoululakia.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa tutkittiin Helsingin Metropolia Ammattikorkeakoulun optometristiopiskelijoiden kokemuksia oman asiantuntijuuden kehittymisestä, ja miten eri tekijät ovat vaikuttaneet kehittymisprosessiin. Tutkimuksessa käytettiin analyysimenetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, ja koodaamisen jälkeen aineisto teemoiteltiin.
Tutkimustulokset muodostuvat kahdesta tutkimusongelmasta käsin. Ensin tarkasteltiin tekijöitä, jotka vaikuttivat opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymiseen. Tärkeimmiksi tekijöiksi muodostuivat opetuksen ja työelämän vaikutukset yksilön asiantuntijuuden rakentamisprosessissa. Toisena selvitettiin opiskelijoiden kokemukset opetussuunnitelmista, ja miten ne olivat vaikuttaneet opintojen suunnitteluun. Opetussuunnitelmien merkitys on suuri, koska ne ohjaavat opintoja ja määräävät opintojen sisällöt. Tästä huolimatta vain harvat opiskelijoista olivat tutustuneet opetussuunnitelmaan, jonka mukaan opintojaan suorittivat.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa tutkittiin Helsingin Metropolia Ammattikorkeakoulun optometristiopiskelijoiden kokemuksia oman asiantuntijuuden kehittymisestä, ja miten eri tekijät ovat vaikuttaneet kehittymisprosessiin. Tutkimuksessa käytettiin analyysimenetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, ja koodaamisen jälkeen aineisto teemoiteltiin.
Tutkimustulokset muodostuvat kahdesta tutkimusongelmasta käsin. Ensin tarkasteltiin tekijöitä, jotka vaikuttivat opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymiseen. Tärkeimmiksi tekijöiksi muodostuivat opetuksen ja työelämän vaikutukset yksilön asiantuntijuuden rakentamisprosessissa. Toisena selvitettiin opiskelijoiden kokemukset opetussuunnitelmista, ja miten ne olivat vaikuttaneet opintojen suunnitteluun. Opetussuunnitelmien merkitys on suuri, koska ne ohjaavat opintoja ja määräävät opintojen sisällöt. Tästä huolimatta vain harvat opiskelijoista olivat tutustuneet opetussuunnitelmaan, jonka mukaan opintojaan suorittivat.