Sisäisen viestinnän kehittäminen
Lintu, Olli (2012)
Lintu, Olli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616584
Tiivistelmä
Viestintä ja erityisesti sisäinen viestintä on varsin monimutkainen käsite. Se sisältää useita muuttujia ja toimintoja, jotka ketjuuntuvat toisiinsa. Siksi onkin selvää, että jokainen joka on tekemisissä sisäisen viestinnän kanssa, kohtaa myös haasteita. Sisäinen viestintä on yksinkertaisimmillaan kommunikaatiota kahden tai useamman henkilön välillä, jolloin syntyy uusia sanomia ja siten myös vuorovaikutusta.
Viestintä on tärkeä työyhteisötaito ja sen toimivuus vaikuttaa moneen asiaan. Se on olennainen osa modernia liiketoimintaosaamista ja siksi tämän opinnäytteen tutkimusosuudessa perehdytään Club Encore Kouvolan sisäiseen viestintään. Hyödyllisiä ja toteuttamiskelpoisia kehitysehdotuksia pyrittiin saamaan aikaan kartoittamalla organisaation viestinnän nykytilaa sekä selvittämällä, miten yhtiön sisäinen viestintä tulisi jatkossa järjestää. Tutkimuksessa otettiin huomioon erityisesti henkilöstön toiveet. Jotta tuloksista saataisiin enemmän irti, otettiin myös ravintolapäällikön mielipiteet huomioon. Kysely toteutettiin suurimmaksi osaksi määrällistä menetelmää käyttäen. Syventävää tietoa haettiin erillisillä avoimilla kysymyksillä.
Teoriaosuudessa pyrittiin käsittelemään ne tekijät, jotka vaikuttavat suoraan tai välillisesti organisaatiossa työskentelevien henkilöiden viestintätyytyväisyyteen. Tämän vuoksi painopiste on erityisesti sisäisen viestinnän kanavissa, esimiesviestinnässä sekä viestintätilanteiden häiriöissä. Aihetta tukemaan valittiin sisäiseen viestintään vaikuttavat tekijät sekä kaiken yhteisöviestinnän kulmakivi, tulosviestinnän malli.
Tuloksista käy selkeästi ilmi kehityskeskustelujen tarve. Lisäksi viestinnän pullonkaulaksi on muodostumassa pienen vähemmistön eristäytyminen ja aika-ajoin myös tiedon kulun katkonaisuus, joka ilmenee lähinnä selän takana puhumisena. Kyselyn avulla saatiin lisäksi informaatiota siitä, mitä kanavia pitkin ja mistä asioista henkilöstö haluaisi saada nykyistä enemmän tietoa.
Viestintä on tärkeä työyhteisötaito ja sen toimivuus vaikuttaa moneen asiaan. Se on olennainen osa modernia liiketoimintaosaamista ja siksi tämän opinnäytteen tutkimusosuudessa perehdytään Club Encore Kouvolan sisäiseen viestintään. Hyödyllisiä ja toteuttamiskelpoisia kehitysehdotuksia pyrittiin saamaan aikaan kartoittamalla organisaation viestinnän nykytilaa sekä selvittämällä, miten yhtiön sisäinen viestintä tulisi jatkossa järjestää. Tutkimuksessa otettiin huomioon erityisesti henkilöstön toiveet. Jotta tuloksista saataisiin enemmän irti, otettiin myös ravintolapäällikön mielipiteet huomioon. Kysely toteutettiin suurimmaksi osaksi määrällistä menetelmää käyttäen. Syventävää tietoa haettiin erillisillä avoimilla kysymyksillä.
Teoriaosuudessa pyrittiin käsittelemään ne tekijät, jotka vaikuttavat suoraan tai välillisesti organisaatiossa työskentelevien henkilöiden viestintätyytyväisyyteen. Tämän vuoksi painopiste on erityisesti sisäisen viestinnän kanavissa, esimiesviestinnässä sekä viestintätilanteiden häiriöissä. Aihetta tukemaan valittiin sisäiseen viestintään vaikuttavat tekijät sekä kaiken yhteisöviestinnän kulmakivi, tulosviestinnän malli.
Tuloksista käy selkeästi ilmi kehityskeskustelujen tarve. Lisäksi viestinnän pullonkaulaksi on muodostumassa pienen vähemmistön eristäytyminen ja aika-ajoin myös tiedon kulun katkonaisuus, joka ilmenee lähinnä selän takana puhumisena. Kyselyn avulla saatiin lisäksi informaatiota siitä, mitä kanavia pitkin ja mistä asioista henkilöstö haluaisi saada nykyistä enemmän tietoa.