Harrasta terveellisesti ja turvallisesti itsepuolustuslajeja
Bäckström, Daniela; Arras, Pia (2012)
Bäckström, Daniela
Arras, Pia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616561
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Arras, Pia & Bäckström, Daniela. Harrasta terveellisesti ja turvallisesti itsepuolustuslajeja. Helsinki, syksy 2012, 45 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyö käynnistettiin Helsingin itsepuolustuskoulun kanssa. Yhteisen hankkeen taustalla ovat samat mielenkiinnon kohteet ja havaittu tarve ensiaputaitojen kehittämiseen. Työelämälähtöisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa käytännöllinen ensiapuopas 7-11-vuotiaiden lasten itsepuolustuslajeja ohjaaville opettajille. Opas vahvistaa myös opettajien osaamista lasten ja nuorten terveyden edistämisen alueella. Työn tarkoituksena oli lasten liikuntavammojen ehkäiseminen ja hoito sekä liikunnan tärkeyden huomioiminen. Opinnäytetyö sisältää teoreettisen osan terveyden edistämisestä sekä produktion. Raportissa myös kuvataan prosessin eri vaiheet. Opinnäytetyössä käytetään itsepuolustuslajien valmentajan sijasta nimitystä opettaja, koska tämä oli yhteistyötahomme käytäntö. Käytämme Helsingin itsepuolustuskoulusta nimitystä Hipko, koska tätä nimitystä kyseisestä yrityksestä käytetään yleisimmin.
Produktion sisältöä suunniteltiin yhdessä Hipkon kanssa. Aineistoa kerättiin oppaaseen kirjallisuuskatsauksen pohjalta samalla paneutuen alan ajankohtaisiin tutkimuksiin ja kehittämistarpeisiin. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin yksilöhaastattelun muodossa. Produktio tuli Hipkon saleille opettajien käyttöön. Produktin arvioinnin suorittivat Hipkon lapsia ohjaavat opettajat vastaamalla arviointilomakkeeseen. Arvioinnin perusteella muutimme kieliasua varmempaan sanakäyttöön. Kuviakin toivottiin lisää, mutta tässä emme olleet samaa mieltä. Mielestämme kuvia oli havainnollistamiseen tarpeeksi.
Produktin tavoitteena oli, että opettajat saisivat tietoa ensiavun antamisesta liikuntavamman sattuessa. Opas on myös opettajien opiskeltavissa ja vammojen sattuessa helpon luettavuutensa takia helposti käytettävissä. Saamamme palautteen mukaan opas on opettajilla kovassa käytössä, kun he käyvät läpi omia ajantasaisia ensiaputaitojaan. Opasta käytetään myös lasten opetusmateriaaleissa. Opasta säilytetään Hipkon saleilla.
Olemme oppineet lisää terveellisistä elämäntavoista sekä siitä, kuinka tärkeää terveyden edistäminen on. Olemme oppineet lisää lapsen kehitysprosessista ja terveellisten elämäntapojen vaikutuksesta lapsen kasvuun. Olemme saaneet laajan näkemyksen liikuntavammoista ja niiden ensiavusta. Olemme myös oppineet, millaisia ensiaputaitoja opettajilla tällä hetkellä on.
Asiasanat: urheiluvammat, lapset, ensiapu, oppaat
Arras, Pia & Bäckström, Daniela. Harrasta terveellisesti ja turvallisesti itsepuolustuslajeja. Helsinki, syksy 2012, 45 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyö käynnistettiin Helsingin itsepuolustuskoulun kanssa. Yhteisen hankkeen taustalla ovat samat mielenkiinnon kohteet ja havaittu tarve ensiaputaitojen kehittämiseen. Työelämälähtöisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa käytännöllinen ensiapuopas 7-11-vuotiaiden lasten itsepuolustuslajeja ohjaaville opettajille. Opas vahvistaa myös opettajien osaamista lasten ja nuorten terveyden edistämisen alueella. Työn tarkoituksena oli lasten liikuntavammojen ehkäiseminen ja hoito sekä liikunnan tärkeyden huomioiminen. Opinnäytetyö sisältää teoreettisen osan terveyden edistämisestä sekä produktion. Raportissa myös kuvataan prosessin eri vaiheet. Opinnäytetyössä käytetään itsepuolustuslajien valmentajan sijasta nimitystä opettaja, koska tämä oli yhteistyötahomme käytäntö. Käytämme Helsingin itsepuolustuskoulusta nimitystä Hipko, koska tätä nimitystä kyseisestä yrityksestä käytetään yleisimmin.
Produktion sisältöä suunniteltiin yhdessä Hipkon kanssa. Aineistoa kerättiin oppaaseen kirjallisuuskatsauksen pohjalta samalla paneutuen alan ajankohtaisiin tutkimuksiin ja kehittämistarpeisiin. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin yksilöhaastattelun muodossa. Produktio tuli Hipkon saleille opettajien käyttöön. Produktin arvioinnin suorittivat Hipkon lapsia ohjaavat opettajat vastaamalla arviointilomakkeeseen. Arvioinnin perusteella muutimme kieliasua varmempaan sanakäyttöön. Kuviakin toivottiin lisää, mutta tässä emme olleet samaa mieltä. Mielestämme kuvia oli havainnollistamiseen tarpeeksi.
Produktin tavoitteena oli, että opettajat saisivat tietoa ensiavun antamisesta liikuntavamman sattuessa. Opas on myös opettajien opiskeltavissa ja vammojen sattuessa helpon luettavuutensa takia helposti käytettävissä. Saamamme palautteen mukaan opas on opettajilla kovassa käytössä, kun he käyvät läpi omia ajantasaisia ensiaputaitojaan. Opasta käytetään myös lasten opetusmateriaaleissa. Opasta säilytetään Hipkon saleilla.
Olemme oppineet lisää terveellisistä elämäntavoista sekä siitä, kuinka tärkeää terveyden edistäminen on. Olemme oppineet lisää lapsen kehitysprosessista ja terveellisten elämäntapojen vaikutuksesta lapsen kasvuun. Olemme saaneet laajan näkemyksen liikuntavammoista ja niiden ensiavusta. Olemme myös oppineet, millaisia ensiaputaitoja opettajilla tällä hetkellä on.
Asiasanat: urheiluvammat, lapset, ensiapu, oppaat