"Että olis ees joku omista" : asiakkaiden kokemuksia romanikulttuuriin tukemisen merkityksestä Kotimäen pienryhmäkodissa
Lehtonen, Hannele; Nietosjärvi, Mervi (2012)
Lehtonen, Hannele
Nietosjärvi, Mervi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616527
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lehtonen, Hannele & Nietosjärvi, Mervi. ”Että olis ees joku omista”. Asiakkaiden kokemuksia romanikulttuuriin tukemisen merkityksestä Kotimäen pienryhmäkodissa. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2012, 66 s. 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin yksikkö, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää kulttuurisensitiivisen työot-teen merkitystä asiakkaan näkökulmasta pienryhmäkoti Kotimäessä, Sipoossa.
Kumpikin opinnäytetyön tekijä on työskennellyt ohjaajina Kotimäen pienryhmäkodissa, joka on romanikulttuuriin profiloitunut lastensuojeluyksikkö. Ohjaajina työskennellessä heräsi kiinnostus tutkia, millä tavoin työntekijä voisi Kotimäessä tukea romanilasta romanikulttuuriin kasvamisessa.
Tutkimus on suuntaukseltaan kvalitatiivinen. Työn teoreettisena viitekehyk-senä ovat kulttuuri, monikulttuurisuus, identiteetti, kulttuuri-identiteetti, kulttuurisensitiivinen työote sekä romanikulttuuri.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin seitsemää (7), sekä miestä ja naista, jotka ovat viettäneet osan lapsuutta ja nuoruuttaan Kotimäen pienryhmäkodissa vuosien 1980–2010 aikana. Haastattelut tehtiin teemahaastattelun keinoin.
Johtopäätöksenä tutkimuksessa käy ilmi, että parhaan tuen romanilapsen omaan kulttuuriin kasvuun ja kiinnittymiseen voi antaa oman kulttuurin edustaja. Tutkimuksessa tuli esiin, ettei romanikulttuuria voi valtaväestöön kuuluva koskaan täysin tuntea. Työntekijä voi työssään kuitenkin tukea romanilasta tämän omaan tapakulttuuriin tiedostamalla arjen käytäntöihin liittyvät kulttuurinmukaiset tavat. Lapsen omaan kulttuuriin kuuluvia työntekijöitä ei lastensuojelulaitoksissa aina ole. Siksi valtaväestöön kuuluvien työntekijöiden on tärkeää tiedostaa ja tuntea työssään lapsen oman kulttuurin merkitys lapsen elämässä. Kulttuurisensitiivisessä työotteessa on vieraan kulttuurin tuntemisen lisäksi tärkeää lapsen kuuleminen sekä valmius avoimeen dialogiin.
Asiasanat: kulttuuri-identiteetti, romanikulttuuri, tukeminen, lastensuojelu, lastensuojelulaitokset
Lehtonen, Hannele & Nietosjärvi, Mervi. ”Että olis ees joku omista”. Asiakkaiden kokemuksia romanikulttuuriin tukemisen merkityksestä Kotimäen pienryhmäkodissa. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2012, 66 s. 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Helsingin yksikkö, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää kulttuurisensitiivisen työot-teen merkitystä asiakkaan näkökulmasta pienryhmäkoti Kotimäessä, Sipoossa.
Kumpikin opinnäytetyön tekijä on työskennellyt ohjaajina Kotimäen pienryhmäkodissa, joka on romanikulttuuriin profiloitunut lastensuojeluyksikkö. Ohjaajina työskennellessä heräsi kiinnostus tutkia, millä tavoin työntekijä voisi Kotimäessä tukea romanilasta romanikulttuuriin kasvamisessa.
Tutkimus on suuntaukseltaan kvalitatiivinen. Työn teoreettisena viitekehyk-senä ovat kulttuuri, monikulttuurisuus, identiteetti, kulttuuri-identiteetti, kulttuurisensitiivinen työote sekä romanikulttuuri.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin seitsemää (7), sekä miestä ja naista, jotka ovat viettäneet osan lapsuutta ja nuoruuttaan Kotimäen pienryhmäkodissa vuosien 1980–2010 aikana. Haastattelut tehtiin teemahaastattelun keinoin.
Johtopäätöksenä tutkimuksessa käy ilmi, että parhaan tuen romanilapsen omaan kulttuuriin kasvuun ja kiinnittymiseen voi antaa oman kulttuurin edustaja. Tutkimuksessa tuli esiin, ettei romanikulttuuria voi valtaväestöön kuuluva koskaan täysin tuntea. Työntekijä voi työssään kuitenkin tukea romanilasta tämän omaan tapakulttuuriin tiedostamalla arjen käytäntöihin liittyvät kulttuurinmukaiset tavat. Lapsen omaan kulttuuriin kuuluvia työntekijöitä ei lastensuojelulaitoksissa aina ole. Siksi valtaväestöön kuuluvien työntekijöiden on tärkeää tiedostaa ja tuntea työssään lapsen oman kulttuurin merkitys lapsen elämässä. Kulttuurisensitiivisessä työotteessa on vieraan kulttuurin tuntemisen lisäksi tärkeää lapsen kuuleminen sekä valmius avoimeen dialogiin.
Asiasanat: kulttuuri-identiteetti, romanikulttuuri, tukeminen, lastensuojelu, lastensuojelulaitokset